- 2025-10-20
Przyszłość już nadeszła! Alior Bank z nowym system bankowości elektronicznej – Alior Business i Alior Business Mobile

Alior Bank rozpoczął udostępnianie klientom biznesowym nowego systemu bankowości internetowej Alior Business oraz aplikacji Alior Business Mobile, które zastępują dotychczasowe rozwiązania BusinessPro i BusinessPro Lite. Nowe narzędzia zostały zaprojektowane z myślą o potrzebach przedsiębiorców, zapewniając bardziej intuicyjną obsługę, nowoczesny interfejs i rozszerzony zakres funkcjonalności, co jest kluczowe w obliczu faktu, że w Polsce już 2,6 miliona klientów z sektora MŚP aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej[1]
Nowy system Alior Business umożliwia sprawne zarządzanie finansami firmowymi, personalizację pulpitu, dostęp do pełnej historii operacji, zestawień i raportów, a także realizację różnego rodzaju przelewów – krajowych, podatkowych oraz zagranicznych. Wraz z nową platformą udostępniono również zintegrowane narzędzia komunikacji z bankiem oraz możliwość obsługi lokat i procesów monitoringu kredytowego w ramach jednego środowiska.
– Alior Bank ustanawia nowy paradygmat bankowości dla firm. Przedstawiamy pierwsze rozwiązanie na rynku, w którym w ramach jednego ekosystemu integrujemy wszystkie usługi dla klientów biznesowych. Wdrożenie platform Alior Business i Alior Business Mobile to kluczowy element naszej długoterminowej strategii cyfrowej, ukierunkowanej na głębokie zrozumienie i wyprzedzanie potrzeb przedsiębiorców. Postawiliśmy na nowoczesne rozwiązania bankowe, które umożliwiają szybką i efektywną integrację z systemami klientów oraz zewnętrznymi ekosystemami informatycznymi. To odpowiedź na realne oczekiwania firm i kolejny krok w kierunku kompleksowych rozwiązań dla biznesu – mówi Wojciech Przybył, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za obszar klienta biznesowego.
Rosnąca liczba klientów
Alior Business odpowiada na dynamiczny rozwój cyfryzacji finansów w segmencie MŚP, który potwierdzają dane rynkowe z Raportu NetB@nk Związku Banków Polskich (ZBP). Na koniec II kwartału 2025 r. klienci z sektora MŚP posiadali już ponad 3,7 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej, a liczba aktywnych użytkowników zwiększyła się do 2,6 mln[2]. Wysoka jest także aktywność przedsiębiorców w kanałach cyfrowych – przeciętna liczba transakcji na jednego aktywnego klienta MŚP wynosi ponad 15, a średnia wartość przelewu osiągnęła 6 564,79 zł[3] .
– Stale zwiększa się liczba klientów biznesowych korzystających z bankowości elektronicznej. Chcemy odpowiadać na ich potrzeby, dlatego platforma Alior Business została zaprojektowana i jest rozwijana na podstawie opinii klientów i badań użyteczności z udziałem przedsiębiorców i osób odpowiadających za finanse w firmach. Zebrane dane pozwoliły na optymalizację mapy serwisu, uproszczenie user flow oraz wprowadzenie funkcjonalności takich jak BLIK dla przedsiębiorców w aplikacji mobilnej – mówi Rafał Zając, dyrektor Departamentu Rozwoju Nowoczesnej Bankowości Klienta Biznesowego w Alior Banku.
Wszystkie usługi w jednym miejscu
Nowy system oferuje zintegrowany dostęp do wszystkich najważniejszych usług bankowych, łącząc funkcje niezbędne w codziennym zarządzaniu finansami firmy – od obsługi przelewów krajowych i zagranicznych, dostępu do wielu kont, zarządzania uprawnieniami użytkowników i limitami, przez raporty, dokumenty, a także możliwość korzystania z zaawansowanych rozwiązań takich jak platforma wymiany walut - Autodealing. Katalog dostępnych usług będzie stale rozszerzany i w niedługim czasie dołączą do niego BankConnect, obsługa Biura Maklerskiego oraz Alior Faktor.
Wszystkie funkcje systemu zostały uporządkowane w sposób przejrzysty i intuicyjny, tak aby przedsiębiorcy mogli wykonywać operacje szybko i sprawnie, bez konieczności korzystania z wielu oddzielnych platform. Liczbę kroków potrzebnych do realizacji poszczególnych zadań ograniczono do minimum, a struktura interfejsu została dopasowana do rzeczywistych scenariuszy pracy w firmach.
Nowe funkcje
Od października klienci biznesowi Alior Banku zyskują dostęp do szeregu nowych funkcjonalności, w tym możliwość bezpośredniej integracji z systemem klasy ERP dostarczanym przez firmę Comarch SA. Rozwiązanie to jest zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF), co pozwala na automatyczne pobranie danych z faktury do systemu Alior Banku, umożliwiając klientom szybsze zlecanie płatności, bez konieczności manualnego wprowadzania danych w formatce przelewu. W systemie pojawiła się również możliwość tworzenia i realizacji płatności cyklicznych, rozszerzony zakres automatycznych powiadomień o zdarzeniach (np. logowaniach, transakcjach) oraz narzędzia do zaawansowanego zarządzania kartami wielowalutowymi.
Wprowadzono też funkcję raportów cash management oraz opcję indywidualnego definiowania formatów importu i eksportu danych. Użytkownicy zyskują także dostęp do najważniejszych dokumentów, spersonalizowanych ofert, a także możliwość wnioskowania o nowe produkty i usługi bankowe z poziomu platformy.
– Kluczowe znaczenie ma nie tylko nowoczesny interfejs, ale przede wszystkim budowa zintegrowanego ekosystemu, który łączy bankowość z procesami biznesowymi klienta, takimi jak księgowość czy cash management, co znacząco podnosi efektywność zarządzania firmą. Klienci biorący udział w badaniach podkreślali, że nowy system jest dużo lepszy od dotychczasowego – mówi Andrzej Kawecki, dyrektor Centrum Rozwoju Akwizycji, Onboardingu i Usług Dodanych Klienta Biznesowego w Alior Banku.
Wraz z nowym środowiskiem klienci zyskują także dostęp do aplikacji mobilnej. Alior Business Mobile zapewnia dostęp do wielu funkcjonalności i produktów firmy. Użytkownicy mogą zlecać przelewy, zarządzać kartami firmowymi, autoryzować operacje wykonywane w systemie internetowym i korzystać z płatności BLIK. Aplikacja mobilna jest również zintegrowana z rozwiązaniem ERP firmy Comarch, co umożliwi klientom szybsze zlecanie płatności na podstawie faktur z KSeF, podobnie jak w serwisie internetowym. Co istotne, wykorzystuje ona komunikaty PUSH do potwierdzania operacji, a w niedługim czasie umożliwi dodawanie kart do portfeli cyfrowych Google Pay i Apple Pay.
Wdrożenie nowego systemu wprowadza również szereg udogodnień dotyczących bezpieczeństwa i zgodności z przepisami. Użytkownicy mogą zarządzać zgodami marketingowymi, składać oświadczenia FATCA i rejestrować karty w programie Mastercard Bezcenne Chwile.
Długoterminowa strategia
Nowe rozwiązania stanowią element szerszego procesu modernizacji bankowości elektronicznej. W 2026 roku Alior Bank planuje zintensyfikować prace związane z ujednoliceniem oferty dla wszystkich segmentów klienta biznesowego w ramach nowego systemu Alior Business. W kolejnych etapach bank zamierza także wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które będą wspierać przedsiębiorców w codziennym prowadzeniu biznesu – pomagając im szybciej analizować dane, podejmować trafniejsze decyzje finansowe i oszczędzać czas.
Wprowadzeniu nowej bankowości elektronicznej towarzyszą atrakcyjne oferty dla przedsiębiorców, zwłaszcza dla klientów otwierających iKonto Biznes z kartą debetową Mastercard z Plusem. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą liczyć na brak opłat za prowadzenie rachunku podstawowego, podstawowe przelewy internetowe (krajowe Elixir, do ZUS i US, transgraniczne/SEPA w opcji kosztowej SHA), wypłaty z bankomatów w oddziałach Alior Banku oraz miesięczną opłatę za korzystanie z karty (w promocji do 31.10.2027 r.). Dodatkowo, klienci mogą zyskać nawet do 4200 zł premii po skorzystaniu z dodatkowych produktów i usług oraz po spełnieniu warunków określonych w regulaminach promocji „Plusy karty z Plusem dla posiadaczy firmowej karty debetowej Mastercard z Plusem Alior Banku SA – edycja V” oraz „Nawet 1200 zł na start”, w tym m.in. premię za transakcje kartami Mastercard z Plusem (do 1500 zł), premię za przelewy online do ZUS (do 500 zł), premię za spłatę z rachunku firmowego rat leasingowych w Alior Leasing (nawet 1000 zł), nagrodę za założenie rachunku online (400 zł), nagrodę za kredyt firmowy (500 zł), nagrodę za terminal płatniczy i transakcyjność na terminalu (300 zł).
[1] https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/NetB@nk-II-kw-2025
[2] https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/NetB@nk-II-kw-2025
[3] https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/NetB@nk-II-kw-2025
– Alior Bank ustanawia nowy paradygmat bankowości dla firm. Przedstawiamy pierwsze rozwiązanie na rynku, w którym w ramach jednego ekosystemu integrujemy wszystkie usługi dla klientów biznesowych. Wdrożenie platform Alior Business i Alior Business Mobile to kluczowy element naszej długoterminowej strategii cyfrowej, ukierunkowanej na głębokie zrozumienie i wyprzedzanie potrzeb przedsiębiorców. Postawiliśmy na nowoczesne rozwiązania bankowe, które umożliwiają szybką i efektywną integrację z systemami klientów oraz zewnętrznymi ekosystemami informatycznymi. To odpowiedź na realne oczekiwania firm i kolejny krok w kierunku kompleksowych rozwiązań dla biznesu – mówi Wojciech Przybył, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za obszar klienta biznesowego.
Rosnąca liczba klientów
Alior Business odpowiada na dynamiczny rozwój cyfryzacji finansów w segmencie MŚP, który potwierdzają dane rynkowe z Raportu NetB@nk Związku Banków Polskich (ZBP). Na koniec II kwartału 2025 r. klienci z sektora MŚP posiadali już ponad 3,7 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej, a liczba aktywnych użytkowników zwiększyła się do 2,6 mln[2]. Wysoka jest także aktywność przedsiębiorców w kanałach cyfrowych – przeciętna liczba transakcji na jednego aktywnego klienta MŚP wynosi ponad 15, a średnia wartość przelewu osiągnęła 6 564,79 zł[3] .
– Stale zwiększa się liczba klientów biznesowych korzystających z bankowości elektronicznej. Chcemy odpowiadać na ich potrzeby, dlatego platforma Alior Business została zaprojektowana i jest rozwijana na podstawie opinii klientów i badań użyteczności z udziałem przedsiębiorców i osób odpowiadających za finanse w firmach. Zebrane dane pozwoliły na optymalizację mapy serwisu, uproszczenie user flow oraz wprowadzenie funkcjonalności takich jak BLIK dla przedsiębiorców w aplikacji mobilnej – mówi Rafał Zając, dyrektor Departamentu Rozwoju Nowoczesnej Bankowości Klienta Biznesowego w Alior Banku.
Wszystkie usługi w jednym miejscu
Nowy system oferuje zintegrowany dostęp do wszystkich najważniejszych usług bankowych, łącząc funkcje niezbędne w codziennym zarządzaniu finansami firmy – od obsługi przelewów krajowych i zagranicznych, dostępu do wielu kont, zarządzania uprawnieniami użytkowników i limitami, przez raporty, dokumenty, a także możliwość korzystania z zaawansowanych rozwiązań takich jak platforma wymiany walut - Autodealing. Katalog dostępnych usług będzie stale rozszerzany i w niedługim czasie dołączą do niego BankConnect, obsługa Biura Maklerskiego oraz Alior Faktor.
Wszystkie funkcje systemu zostały uporządkowane w sposób przejrzysty i intuicyjny, tak aby przedsiębiorcy mogli wykonywać operacje szybko i sprawnie, bez konieczności korzystania z wielu oddzielnych platform. Liczbę kroków potrzebnych do realizacji poszczególnych zadań ograniczono do minimum, a struktura interfejsu została dopasowana do rzeczywistych scenariuszy pracy w firmach.
Nowe funkcje
Od października klienci biznesowi Alior Banku zyskują dostęp do szeregu nowych funkcjonalności, w tym możliwość bezpośredniej integracji z systemem klasy ERP dostarczanym przez firmę Comarch SA. Rozwiązanie to jest zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF), co pozwala na automatyczne pobranie danych z faktury do systemu Alior Banku, umożliwiając klientom szybsze zlecanie płatności, bez konieczności manualnego wprowadzania danych w formatce przelewu. W systemie pojawiła się również możliwość tworzenia i realizacji płatności cyklicznych, rozszerzony zakres automatycznych powiadomień o zdarzeniach (np. logowaniach, transakcjach) oraz narzędzia do zaawansowanego zarządzania kartami wielowalutowymi.
Wprowadzono też funkcję raportów cash management oraz opcję indywidualnego definiowania formatów importu i eksportu danych. Użytkownicy zyskują także dostęp do najważniejszych dokumentów, spersonalizowanych ofert, a także możliwość wnioskowania o nowe produkty i usługi bankowe z poziomu platformy.
– Kluczowe znaczenie ma nie tylko nowoczesny interfejs, ale przede wszystkim budowa zintegrowanego ekosystemu, który łączy bankowość z procesami biznesowymi klienta, takimi jak księgowość czy cash management, co znacząco podnosi efektywność zarządzania firmą. Klienci biorący udział w badaniach podkreślali, że nowy system jest dużo lepszy od dotychczasowego – mówi Andrzej Kawecki, dyrektor Centrum Rozwoju Akwizycji, Onboardingu i Usług Dodanych Klienta Biznesowego w Alior Banku.
Wraz z nowym środowiskiem klienci zyskują także dostęp do aplikacji mobilnej. Alior Business Mobile zapewnia dostęp do wielu funkcjonalności i produktów firmy. Użytkownicy mogą zlecać przelewy, zarządzać kartami firmowymi, autoryzować operacje wykonywane w systemie internetowym i korzystać z płatności BLIK. Aplikacja mobilna jest również zintegrowana z rozwiązaniem ERP firmy Comarch, co umożliwi klientom szybsze zlecanie płatności na podstawie faktur z KSeF, podobnie jak w serwisie internetowym. Co istotne, wykorzystuje ona komunikaty PUSH do potwierdzania operacji, a w niedługim czasie umożliwi dodawanie kart do portfeli cyfrowych Google Pay i Apple Pay.
Wdrożenie nowego systemu wprowadza również szereg udogodnień dotyczących bezpieczeństwa i zgodności z przepisami. Użytkownicy mogą zarządzać zgodami marketingowymi, składać oświadczenia FATCA i rejestrować karty w programie Mastercard Bezcenne Chwile.
Długoterminowa strategia
Nowe rozwiązania stanowią element szerszego procesu modernizacji bankowości elektronicznej. W 2026 roku Alior Bank planuje zintensyfikować prace związane z ujednoliceniem oferty dla wszystkich segmentów klienta biznesowego w ramach nowego systemu Alior Business. W kolejnych etapach bank zamierza także wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które będą wspierać przedsiębiorców w codziennym prowadzeniu biznesu – pomagając im szybciej analizować dane, podejmować trafniejsze decyzje finansowe i oszczędzać czas.
Wprowadzeniu nowej bankowości elektronicznej towarzyszą atrakcyjne oferty dla przedsiębiorców, zwłaszcza dla klientów otwierających iKonto Biznes z kartą debetową Mastercard z Plusem. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą liczyć na brak opłat za prowadzenie rachunku podstawowego, podstawowe przelewy internetowe (krajowe Elixir, do ZUS i US, transgraniczne/SEPA w opcji kosztowej SHA), wypłaty z bankomatów w oddziałach Alior Banku oraz miesięczną opłatę za korzystanie z karty (w promocji do 31.10.2027 r.). Dodatkowo, klienci mogą zyskać nawet do 4200 zł premii po skorzystaniu z dodatkowych produktów i usług oraz po spełnieniu warunków określonych w regulaminach promocji „Plusy karty z Plusem dla posiadaczy firmowej karty debetowej Mastercard z Plusem Alior Banku SA – edycja V” oraz „Nawet 1200 zł na start”, w tym m.in. premię za transakcje kartami Mastercard z Plusem (do 1500 zł), premię za przelewy online do ZUS (do 500 zł), premię za spłatę z rachunku firmowego rat leasingowych w Alior Leasing (nawet 1000 zł), nagrodę za założenie rachunku online (400 zł), nagrodę za kredyt firmowy (500 zł), nagrodę za terminal płatniczy i transakcyjność na terminalu (300 zł).
[1] https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/NetB@nk-II-kw-2025
[2] https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/NetB@nk-II-kw-2025
[3] https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/NetB@nk-II-kw-2025