

Zrównoważony rozwój ESG
Środowisko
Główne cele środowiskowe

Emisje gazów cieplarnianych
- z zakresu 1 (emisje bezpośrednie, czyli pochodzące z własnych lub nadzorowanych przez Bank źródłem takich jak gaz ziemny, olej opałowy, paliwa transportowe dla floty samochodowej)
- z zakresu 2 (emisje energetyczne pośrednie jak ciepło sieciowe i energia elektryczna).
Aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko, Bank zaplanował następujące działania:
- modernizacje instalacji energetycznej w jednej z central;
- wymianę części floty samochodowej zasilanej benzyną lub olejem napędowym na zasilaną paliwem LPG;
- budowę instalacji fotowoltaicznej przy jednej z central w Krakowie;
- wykorzystywanie oświetlenia LED oraz energooszczędnych urządzeń RTV i AGD jako wyposażenie wszystkich oddziałów i biur.
Transformacja energetyczna
W roku 2020 Bank rozpoczął wymianę całej floty samochodów na pojazdy z silnikami spalinowymi napędzanymi benzyną i gazem LPG. Wymiana zakończyła się w pierwszym kwartale 2021 roku. Obecnie większość samochodów w Banku posiada silnik benzynowy (99%), z czego 64% to samochody z fabryczną instalacją LPG, która cechuje się niższą emisją gazów nietoksycznych i toksycznych do atmosfery w porównaniu do emisji gazów będących wynikiem spalania benzyny i oleju napędowego. Dodatkowo wszystkie obecnie użytkowane pojazdy spełniają normę emisji spalin EURO 6.
Lata 2020 - 2022 pokazały, że podróże służbowe z dużym sukcesem można zastąpić nowoczesnymi technologiami bez uszczerbku na zachowaniu ciągłości i efektywności pracy Banku. Na przestrzeni ostatnich trzech lat ilość podróży służbowych w Banku znacząco spadła i nadal chcemy podtrzymać trend ograniczania podróży służbowych w Banku do niezbędnego minimum.
Redukcja odpadów wytworzonych przez bank
Ograniczenie zużycia surowców
Przy przygotowywaniu projektu nowego formatu oddziałów Alior Bank zadbano o zastosowanie i promowanie rozwiązań zgodnych z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju. Zmodernizowane oddziały pokazują jak na wiele sposobów i w jak wielu poziomach można wykorzystać proekologiczne rozwiązania zaczynając od wykorzystanych materiałów (blaty biurek z przetworzonych opakowań na jogurty, fronty szafek, tapicerka meblowa i sufity akustyczne z przetworzonych butelek PET, elementy drewniane pozyskane z roślin szybkorosnących) od lokalnych dostawców, poprzez zastosowanie proekologicznych rozwiązań (regulowane oświetlenie LED dostosowującego się do natężenia naturalnego światła, automatycznie sterowana klimatyzacja i ogrzewanie, perlatory w sanitariatach zmniejszające ilość zużywanej wody ). Dodatkowo zrezygnowano z butelkowanej wody na rzecz filtrowanej wody kranowej, a plastikowe kubeczki zostały zastąpione ich biodegradowalnymi zamiennikami. Kawa i herbata serwowana w oddziałach pochodzi z ekologicznych upraw będących pod kontrolą systemu zrównoważonego handlu. W ten sposób, do II połowy 2022 r Alior Bank zmodernizował już blisko 40% oddziałów. W najbliższych miesiącach planowane są analogiczne prace w kolejnych oddziałach.
PAPIER:
Alior Bank od początku istnienia działa w imię idei paperless. Od kilku lat zarządzamy cyfrowym obiegiem dokumentów. Coraz więcej umów i pism przygotowywanych dla naszych klientów jest sporządzane w formie elektronicznej. Cyfryzacja procesów nie ogranicza się jedynie do klientów Banku. Dokumenty w wersji elektronicznej procesowana są również w miarę możliwości z kontrahentami Banku a także na potrzeby wewnętrznych procesów. Dodatkowo w biurach i w oddziałach drukarki zostały wymienione na nowoczesne, energooszczędne urządzenia wielofunkcyjne, które pozwalają na oszczędzanie papieru. Redukcję zużycia papieru wspiera inwestycja w startup Autenti umożliwiający zarządzanie i podpisywanie umów w 100% cyfrowo.
Społeczeństwo
Bankowość bez barier
Bank stosuje politykę otwartości wobec wszelkich osób i zapewnia dostęp do wszystkich specjalizacji zawodowych.
Różnorodność i zapobieganie dyskryminacji
- Alior Bank to bank ekspertów, dzięki swobodzie działania oraz zwinnemu środowisku pracy, nastawionemu na ciągłe doskonalenie, pełne wykorzystanie potencjału oraz pozytywne doświadczenie pracownika.
- Dzięki świetnemu zespołowi Alior Bank zapewnia klientowi najlepsze doświadczenie, zbudowane na wygodzie, prostocie i wartościowej relacji.
- Pozwoli nam to na dalszy stabilny rozwój, gwarantujący stale rosnącą wartość firmy, zaufanie akcjonariuszy i kapitał na przyszłość.
W obliczu Covid-19 Bank podjął szereg działań w zakresie wzmacniania efektywności i komfortu pracowników m.in. w obszarach: zarządzanie zmianą, zarządzanie zespołem rozproszonym, doskonalenie kompetencji w zakresie pracy zdalnej. Elementem strategii HR jest także „zielona transformacja” skupiona na cyfryzacji procesów i promocji proekologicznych zachowań. W 2021 roku otrzymaliśmy Certyfikat Top Tech Employer, który jest nadawany przez portal Bulldogjob, a jego celem jest promowanie najlepszych pracodawców IT. To wyróżnienie potwierdza, że Alior Bank jest organizacją, która daje swoim pracownikom zarówno satysfakcję z pracy, jak i spełnia współczesne standardy rynkowe w zakresie technologii i praktyk programistycznych.
Prowadzona przez Pion HR polityka kadrowa wyrażona jest regulacją Polityka Personalna Alior Banku i wspomaga ona efektywnie realizować zadania związane z formowaniem potencjału społecznego organizacji. Zatrudnianie właściwych osób, budowanie struktury wspomagającej realizację wyznaczonych celów, przemyślana polityka wynagradzania oraz odpowiednio dobrane programy motywacyjne, to tylko niektóre elementy budujące spójną politykę personalną organizacji.
Kwestia różnorodności wśród pracowników, kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla oraz w organach zarządczych jest w Alior Banku niezwykle istotna. Bank od szeregu lat w praktyce uwzględnia w polityce kadrowej podstawowe elementy polityki różnorodności, wychodząc z założenia, że wartości wynikające z różnic stanowią dodatkowy atut organizacji wzbogacając kompetencje służące efektywności. W ramach podejścia do różnorodności dbamy o to, by każdy czuł się w banku dobrze i był traktowany z godnością i szacunkiem. Nie tolerujemy żadnych form niewłaściwych i niepożądanych zachowań w relacjach pracowniczych. Chcemy mieć pewność, że każda osoba czuje się częścią zespołu oraz że jest akceptowana za to kim jest, niezależnie m.in. od płci, wieku i bez względu na swoje pochodzenie. Kwestie te uregulowane są szeregiem wewnętrznych polityk mających zagwarantować bezpieczne i komfortowe środowisko do pracy i rozwoju.
Polityka różnorodności jest dla nas ważna również w obszarze płacowym, z tego powodu mamy wdrożone systemowe rozwiązania mające zapewnić transparentność i sprawiedliwość w zakresie wynagradzania pracowników. Wynagrodzenia w Alior Bank zależą wprost od wiedzy, umiejętności i kompetencji danego pracownika, a także od standardu rynkowego. Takie podejście pozwala zapewnić spójność wynagrodzeń pracowników o podobnych umiejętnościach tym samym zapobiegając zjawisku dyskryminacji. W celu monitorowania skuteczności przyjętych w banku rozwiązań regularnie badamy spójność wynagrodzeń zasadniczych kobiet i mężczyzn – obecnie wynosi ona ponad 97%. Jednocześnie rozwiązania stosowane w Banku zapewniają pracownikom wykonującym te same czynności w danym obszarze równy dostęp do wynagrodzeń zmiennych. Bank zapewnia transparentność systemów motywacyjnych – posiadamy szczegółowe regulacje premiowe dla określonych obszarów banku. Pracownicy mogą w nich znaleźć precyzyjną informację o miarach, wagach, wskaźnikach, od których uzależnione jest ich prawo do nabycia premii oraz wysokość premii.
Przestrzeganie praw człowieka jest podstawową odpowiedzialnością każdej organizacji. Alior Bank poprzez wdrożone standardy, regulacje i kulturę organizacyjną dba o zapobieganie dyskryminacji i praktykom naruszającym godność człowieka, o ochronę zdrowia pracowników, oferowanie godnej pracy oraz godziwego za nią wynagrodzenia, przestrzeganie i promowanie prawa do odpoczynku pracowników, ochronę danych osobowych i prywatności, oferowanie możliwości świadczenia pracy na elastycznych zasadach, aby umożliwić pracownikom zachowanie równowagi pomiędzy karierą zawodową a życiem prywatnym, niekorzystanie z pracy przymusowej i pracy dzieci oraz poszanowanie prawa do stowarzyszania się i zawierania układów zbiorowych. Alior Bank respektuje wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka, osiem podstawowych konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy Międzynarodowa Karta Praw Człowieka, czemu sprzyjają także wewnętrzne regulacje Banku.
W zakresie przestrzegania praw człowieka w 2018 roku Bank wdrożył Politykę środowiska pracy wolnego od niepożądanych zachowań, która stanowi wyraz realizacji przez Bank obowiązku zapobiegania i przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom w relacjach służbowych, w szczególności: dyskryminacji, mobbingowi, molestowaniu oraz molestowaniu seksualnemu. Zgodnie z zapisami regulacji zasady obowiązujące w Banku dotyczą m.in: równego traktowania bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. Wszelkie działania niezgodne z w/w zasadami stają się obszarem zainteresowania Komisji Etyki, która dokonuje analizy danej sytuacji i rekomenduje stosowne działania do wdrożenia.
Wolontariat pracowniczy i Fundacja Alior Banku
Bankowość bez barier
Ład korporacyjny
Zarządzanie obszarem ESG
Powołany został także Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju, bezpośrednio podlegający Prezesowi Banku oraz Wiceprezesowi odpowiedzialnemu za obszar zarządzania ryzykiem. Celem działania Komitetu jest ustanowienie platformy dialogu, podejmowania decyzji i udzielania rekomendacji dla Zarządu Banku w zakresie:
- działań dotyczących tworzenia, implementacji oraz monitorowania polityki banku w zakresie zrównoważonego rozwoju;
- zarządzania działalnością banku w wewnętrznej implementacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ i Porozumienia Paryskiego z 2015 r., w szczególności w zakresie dążenia do neutralności klimatycznej, mitygacji oraz adaptacji do ryzyk wynikających ze zmian klimatycznych;
- oceny wpływu działalności banku na środowisko naturalne, w szczególności na zmiany klimatu, zanieczyszczenia, wykorzystanie zasobów naturalnych, energii oraz wody, oddziaływania na bioróżnorodność;
- oceny wpływu banku na kwestie społeczne, w szczególności różnorodność, równość i poszanowanie praw człowieka, ochronę danych i prywatności, bezpieczeństwo, odpowiedzialność społeczna za produkt;
- oceny wpływu banku na kwestie ładu korporacyjnego, w szczególności odpowiedzialnej sprzedaży i marketingu, zarządzania łańcuchem dostaw, zarządzania ryzykiem ESG, transparentności i reputacji, prowadzenia długoterminowej polityki banku;
- budowania wiedzy w zakresie bieżących trendów ESG na szczeblu strategicznym;
- budowania wiedzy w zakresie regulacji prawnych odnoszących się do obszaru ESG;
- budowania wiedzy na temat przeprowadzania ratingów ESG oraz równoważenia emisji gazów cieplarnianych.
Struktura zarządzcza
Obowiązująca w banku polityka doboru i oceny członków Zarządu i Rady Nadzorczej zapewnia różnorodność wykształcenia, doświadczenia zawodowego, wieku oraz płci członków Zarządu i Rady Nadzorczej w szczególności poprzez zapewnienie udziału kobiet w procesie wyboru i równe traktowanie kandydatów bez względu na płeć. Corocznie Alior Bank informuje o udziale kobiet i mężczyzn odpowiednio w Zarządzie i w Radzie Nadzorczej Banku w okresie ostatnich pięciu lat.
31/12/2017 | 31/12/2018 | 31/12/2019 | 31/12/2200 | 31/12/2021 | |
kobiety | 3 | 1 | 1 | 2 | 0 |
mężczyźni | 3 | 6 | 6 | 4 | 7 |
31/12/2017 | 31/12/2018 | 31/12/2019 | 31/12/2200 | 31/12/2021 | |
kobiety | 7 | 7 | 7 | 6 | 6 |
mężczyźni | 1 | 1 | 0 | 1 | 2 |
Przeciwdziałanie korupcji i zarządzanie konfliktem interesów
Niedozwolone jest wręczanie prezentów urzędnikom państwowym oraz funkcjonariuszom publicznym, zarówno krajowym, jak i zagranicznym w związku z pełnieniem przez nich obowiązków służbowych lub w celu skłonienia do współpracy z Bankiem (za wyjątkiem wręczania artykułów promocyjnych posiadających symboliczną wartość oraz logo/nazwę Banku). Naruszenie zasad w zakresie przeciwdziałania korupcji stanowi przesłankę do wyciagnięcia konsekwencji służbowych wynikających z Kodeksu pracy, a w szczególnych przypadkach do zawiadomienia stosownych organów. Każdy zidentyfikowany przejaw korupcji lub podejrzenie korupcji należy niezwłocznie zgłosić na adres naruszenia@alior.pl. Zgłoszenia można dokonać anonimowo. Szczegółowe zasady zgłaszania naruszeń zostały uregulowane w Polityce zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów.
Alior Bank posiada odpowiednie procedury wewnętrzne i rozwiązania operacyjne mające na celu zapewnienie właściwego zarządzania konfliktem interesów, a w szczególności określające sposób identyfikacji, zapobiegania, monitorowania, eliminacji oraz minimalizowania skutków konfliktu. Zasady zarządzania konfliktem interesów zostały opisane w Instrukcji zarządzania konfliktem interesów. Zapisy Instrukcji obowiązują wszystkich pracowników Banku, a także właścicieli i pracowników Placówek Partnerskich. Bank dysponuje adekwatnymi uregulowaniami zabezpieczającymi przed ryzykiem wystąpienia konfliktu interesów w procesie finansowania członków organów Banku i osób zajmujących stanowiska kierownicze, podmiotów powiązanych i akcjonariuszy, pracowników Banku, które uwzględniają wymogi wynikające z przepisów art. 79, 79a, 79b, 79c ustawy Prawo Bankowe.
Bank prowadzi działania edukacyjne w celu budowania wśród pracowników świadomości istnienia korupcji, sposobów przeciwdziałania jej i zgłaszania naruszeń w tym zakresie, a także w zakresie zarządzania konfliktem interesów. Działania edukacyjne realizowane są poprzez szkolenie e-learningowe. Bank monitoruje postęp wykonania szkolenia przez nowo zatrudnionych pracowników oraz regularnie monitoruje odnowienie szkoleń. Czynności kontrolne prowadzone są cyklicznie zgodnie z Instrukcją testowania pionowego realizowanego przez Departament Zgodności Regulacji
Sygnaliści
Alior Bank zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa wprowadził Politykę zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów, która określa procedury zgłaszania oraz rozpatrywania zgłoszeń nieprawidłowości w miejscu pracy oraz zapewnienia ochrony sygnalistom przed działaniami odwetowymi, ze szczególnym uwzględnieniem niekorzystnych zmian warunków zatrudnienia, rozwiązania lub odmowy nawiązania stosunku pracy, zerwania lub odmowy nawiązania współpracy oraz innych działań mających znamiona represji. Uzupełnieniem ww. polityki jest Polityka środowiska pracy wolnego od niepożądanych zachowań, a także Procedura postępowania dotycząca zgłoszenia niepożądanych zachowań, szczegółowo regulująca postępowanie pracodawcy w przypadku otrzymania zgłoszenia występowania nieprawidłowości w środowisku pracy.
Wszyscy pracownicy banku są zobowiązani do niezwłocznego przekazywania informacji o wszelkich podejrzeniach naruszenia oraz zgłaszania zidentyfikowanych naruszeń obowiązujących zasad przez pracowników Banku bezpośrednio do Departamentu Zgodności Regulacji, zgodnie z obowiązującymi regulacjami w tym zakresie. Pracownik ma w tej sytuacji możliwość wyboru trybu zgłoszenia swoich uwag i komentarzy w taki sposób, który najbardziej mu odpowiada. Zgłoszenie może zostać dokonane ustnie poprzez zawnioskowanie o osobiste spotkanie z zespołem przyjmującym zgłoszenia, pisemnie – do Departamentu Zgodności Regulacji lub e-mailem na dedykowany adres naruszenia@alior.pl, a w przypadku naruszeń dotyczących środowiska pracy oraz w pozostałych przypadkach na adres etyka@alior.pl. Zgłoszenia można dokonać także anonimowo. Anonimowość zgłoszenia może zostać zapewniona poprzez wysłanie wiadomości listem zwykłym, pocztą e-mail z publicznie dostępnych stron internetowych umożliwiających wysyłanie wiadomości bez podawania własnego adresu lub w każdy inny wybrany przez zgłaszającego sposób. Bank zapewnia zachowanie poufności pracownikowi dokonującemu zgłoszenia w przypadku, gdy pracownik ten ujawnił swoją tożsamość lub jego tożsamość jest możliwa do ustalenia poprzez ograniczenie dostępu do treści zgłoszenia oraz wszystkich dokumentów i materiałów powstałych w wyniku prowadzonych czynności wyjaśniających zarówno w trakcie jak i po zakończeniu postępowania oraz poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych.
Zgłoszenia naruszeń kierowane są do wiadomości członka Zarządu Banku odpowiedzialnego za bieżące funkcjonowanie procedur zgłaszania naruszeń, wybranego w drodze uchwały zarządu banku. W sytuacji, gdy zgłoszenie dotyczy członka zarządu banku, powinno być ono przyjęte przez radę nadzorczą banku.
Bank analizuje każde zgłoszenie, wszczyna postępowanie wyjaśniające oraz podejmuje działania zaradcze, zgodnie z obowiązującymi w banku procedurami i standardami etycznymi. Zgłoszenia naruszeń oraz podejmowane środki zaradcze raportowane są do Zarządu i Rady Nadzorczej.
Alior Bank w ramach dostępnych narzędzi komunikacyjnych prowadzi politykę informacyjną, której celem jest upowszechnienie wiedzy wśród pracowników o zasadach opisanych w Polityce zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów oraz funkcjonowaniu instytucji w niej określonych. Polityka zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów oraz Kodeks Etyki Alior Bank SA dostępne są na stronie Banku w zakładce „Wymagane prawnie dokumenty dotyczące Banku”
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy
Program określa m.in.:
- Zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego;
- Zasady „KYC”;
- Zasady identyfikacji Klientów;
- Zasady monitoringu transakcji;
- Sposób analizy i oceny ryzyka Klienta;
- Zadania jednostek organizacyjnych Banku w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- Zasady współpracy z instytucjami zewnętrznymi;
- Zasady szkoleń pracowników/współpracowników;
- Odpowiedzialność pracowników/współpracowników Banku w zakresie nieprzestrzegania stosownych przepisów w tym zakresie.
Odpowiedzialny proces zakupowy
Bank w znaczącej części postępowań wykorzystuje prowadzenie negocjacji w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych, co zdecydowanie ułatwia prowadzenie postępowań o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Dodatkowo, przeprowadzając przetargi, Bank weryfikuje potencjalnych oferentów pod względem ryzyka mogącego stanowić przesłankę do negatywnej rekomendacji wyboru dostawcy lub umieszczenia dostawcy na prowadzonej w Banku liście dostawców niezapraszanych do postępowań zakupowych, w tym zakresie korzysta z listy ostrzeżeń publicznych KNF, oceny kondycji finansowej, rejestracji podmiotu w odpowiednim rejestrze, statusu podatnika VAT oraz tzw. sygnałów ostrzegawczych dotyczących 25 kategorii ryzyka.
Każdy uczestnik procesu zakupowego musi złożyć oświadczenia, w tym dotyczące dochowania etyki biznesu – w szczególności:
- niezatrudniania osób nieletnich,
- niedyskryminacji swoich pracowników z jakichkolwiek powodów, a w szczególności z uwagi na płeć, wiek, rasę, niepełnosprawność, narodowość, pochodzenie etniczne, orientację seksualną, przekonania polityczne, przynależność związkową czy wyznawaną religię,
- stosowania się do wymogów prawa w zakresie minimalnych wynagrodzeń oraz godzin pracy,
- przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska i nie wywierania negatywnego wpływu na bezpośrednie sąsiedztwo,
- zapewnianie pracownikom bezpiecznych i zdrowych warunków pracy,
- przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony konkurencji i konsumentów,
- stosowania się do ograniczeń ustanowionych w handlu międzynarodowym i rzetelnego prowadzenia dokumentacji handlowej,
- stosowania się do wymogów związanych ze współpracą z administracją państwową, zarówno rządową, jak i samorządową,
- nieprowadzenia interesów z podmiotami, których sposób prowadzenia działalności może stanowić zagrożenie dla ich reputacji,
- posiadania planów dotyczących bezpieczeństwa pracowników, obiektów, informacji, a także planów ciągłości działania przedsiębiorstwa oraz planów awaryjnych,
- respektowania prawa własności intelektualnej stron trzecich,
- przestrzegania przepisów i standardów rachunkowych oraz rzetelnego prowadzenia dokumentacji finansowej,
- uczciwego traktowania wszystkich kontrahentów, unikania w umowach ukrytych warunków,
- nieprowadzenia działalności powodującej konflikt interesów w związku z ewentualną współpracą z Bankiem,
- nietolerowania korupcji,
- niewykorzystywania informacji poufnych o swoich klientach oraz nie ujawniania tych informacji osobom trzecim,
- wypracowania i realizacji własnej polityki przestrzegania etyki zawodowej.
Cyberbezpieczeństwo
Zarówno z innymi bankami, jak i z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa działającym przy Związku Banków Polskich, angażujemy się w pracę wielu grup roboczych (np. Forum Bezpieczeństwa Transakcji Płatniczych, Forum Threat Intelligence). Dzięki tak kompleksowemu podejściu do cyberbezpieczeństwa w 2021 roku Bank nie odnotował żadnych istotnych incydentów z zakresu bezpieczeństwa danych oraz wyróżniał się szczególnie wysokim bezpieczeństwem transakcji przekładającym się na znikomy poziom fraudów transakcyjnych. Ochrona danych osobowych naszych klientów, a zarazem danych objętych tajemnicą bankową, to jeden z priorytetów Alior Banku wskazany bezpośrednio w strategii banku.
Jako zaawansowany technologicznie bank jesteśmy świadomi tego, że wraz z postępem technologicznym i cyfryzacją usług finansowych codziennie pojawiają się też nowe zagrożenia, które musimy jako zaangażowany w bezpieczeństwo bank przewidzieć a następnie sprostać im. Dlatego też Alior Bank przykłada szczególną uwagę do bezpieczeństwa środków finansowych powierzonych przez klientów, dokładając staranności w zapewnianiu klientom możliwości bezpiecznego bankowania w kanałach elektronicznych. W 2021 roku rozbudowaliśmy nasze systemy monitorujące i chroniące środki finansowe klientów w bankowości elektronicznej (np. FDS – ang. Fraud Detection System oraz Tarcza Malware – autorskie rozwiązanie opracowane przez ekspertów Banku zajmujących się cyberbezpieczeństwem). Dostosowaliśmy te systemy do nowo wdrażanych usług (np. BLIK-C) i stale je doskonalimy.
Mamy świadomość, że bezpieczeństwo transakcji zależy również od zachowań naszych klientów w Internecie, dlatego też Bank prowadził szeroką kampanię informacyjną o nowych zagrożeniach dla klientów w mediach społecznościowych, poprzez dedykowaną komunikację e-mail jak i na swoich stronach internetowych. W 2021 roku Bank ponownie wsparł akcję edukacyjną z zakresu cyberbezpieczeństwa „Bankowcy dla Edukacji”, zorganizowaną przez Związek Banków Polskich i Warszawski Instytut Bankowości. Celem akcji było promowanie wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa, gospodarki elektronicznej oraz płatności elektronicznych.
Ochrona danych osobowych
Odpowiedzialna oferta produktowa i finansowanie projektów ekologicznych

Kredyty Czyste Powietrze w powiązaniu z dotacją z Programu „Czyste Powietrze”
Eko Raty
Bizneskredyt Zakupowy na cele ekologiczne
Finansowania aukcyjnych projektów OZE
Gwarancja rolna (FGR)
W celu przeciwdziałania skutkom COVID-19, Bank udziela gwarancję FGR z możliwością obejmowania tą formą zabezpieczenia kredytów obrotowych odnawialnych związanych z bieżącą działalnością firmy. Dodatkowo wprowadzone zostały dopłaty do oprocentowania kredytów obrotowych zabezpieczonych gwarancją FGR w wysokości 2 proc. Dzięki temu klient może otrzymać zwrot części zapłaconych odsetek od kredytu za maksymalnie 12 miesięcy od dnia jego uruchomienia.
Fundusz gwarancji płynnościowych – gwarancja dla średnich i dużych przedsiębiorstw
Fundusz gwarancji płynnościowych dla faktoringu
Kredyty z wykorzystaniem dotacji UE
Finansowanie Termomodernizacji
W 2021 roku Alior Bank rozszerzył ofertę finansowania termomodernizacji o Kredyt z premią Banku Gospodarstwa Krajowego. Bezzwrotna premia BGK na częściową spłatę finansowania modernizacji energetycznej lub remontu budynków to tylko jeden z atutów nowej oferty Alior Banku. Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz jednostki samorządu terytorialnego z całej Polski mogą też liczyć na wysoką kwotę finansowania – do 5 mln zł, długi okres finansowania – do 20 lat i refundację kosztów audytu i dokumentacji technicznej. Oferta jest dostępna w centrach bankowości korporacyjnej Alior Banku. Bank kontynuuje również współpracę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w ramach zawartej w 2019 roku umowy o dotację, przeznaczoną na wsparcie finansowania termomodernizacji wielorodzinnych budynków mieszkalnych, co umożliwia m.in. zwrot 90 proc. kosztów dokumentacji, jaką musi pozyskać klient ubiegający się o pożyczkę termomodernizacyjną czy Kredyt z premią Banku Gospodarstwa Krajowego. Dzięki bardzo atrakcyjnym warunkom finansowania zarządcy wielorodzinnych budynków mieszkalnych częściej realizują tego typu inwestycje, co przekłada się na zwiększenie efektywności energetycznej budynków, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i poprawę jakości otaczającego środowiska.
Wsparcie dla przedsiębiorców w czasie pandemii
- szerokiemu wykorzystaniu podpisów kwalifikowanych, e-podpisu Autenti i Foto ID,
- uruchomieniu możliwości wnioskowania o nowe produkty transakcyjne w bankowości internetowej BusinessPro,
- centralizacji aż 45 procesów posprzedażowych.
Pakiet produktów i usług bankowości transakcyjnej obejmuje zarządzanie przepływami gotówkowymi, monitorowanie spływu należności i ich bieżącą identyfikację za pośrednictwem systemu bankowości internetowej BusinessPro oraz automatyzację procesów księgowych dzięki usłudze BankConnect. Klienci z satysfakcją korzystają również z Centrum Produktów – samoobsługowego modułu w bankowości internetowej BusinessPro, który udostępnia zamawianie wybranych produktów i usług bankowych on-line, o każdej porze, z dowolnego miejsca na świecie. Moduł umożliwia szybką i bezpieczną komunikację z Bankiem. Autoryzacja wniosku w Centrum Produktów odbywa się za pośrednictwem kodu SMS.
W 2021 roku Alior Bank wprowadził szereg udogodnień w systemie bankowości internetowej BusinessPro, m.in.:
- AutoDealing i nowa funkcjonalność zautomatyzowanej wymiany walutowej (API FX Trade) udostępnione za pośrednictwem usługi BankConect, które pozwalają na integrację systemów zewnętrznych firmy z systemem wymiany walut Alior Banku. Dzięki temu rozwiązaniu, użytkownicy platformy walutowej otrzymali natychmiastowy dostęp do szerokiego wachlarza walut i atrakcyjnych warunków wymiany walut, z poziomu własnych systemów, bez konieczności logowania się do bankowości elektronicznej BusinessPro,
- możliwość ustalania e-PIN w szczegółach karty – usługa e-Pin została wdrożona
- w związku ze zmianami w płatnościach kartą w Internecie wynikającymi z unijnej dyrektywy PSD2,
- możliwość zarządzania Planami Plus do Rachunku Plan Biznes w Centrum Produktów - samoobsługowym module klienta biznesowego,
- obsługa wniosków o subwencję w ramach Tarczy PFR 2.0 i wniosków umorzeniowych w ramach Tarczy 1.0,
- mechanizm automatyzacji pobierania i ustawiania opłat systemu BusinessPro,
- usługę natychmiastowej tokenizacji firmowych kart debetowych.
Tarcza finansowa PFR dla mikrofirm oraz małych i średnich przedsiębiorstw
Informację o uruchomieniu wniosków przekazano klientom za pośrednictwem SMS-ów, mailingów i ekranów w systemach bankowości internetowych. Przedsiębiorcy otrzymali również zestaw materiałów z najważniejszymi wskazówkami, jak złożyć wniosek i jak go poprawnie wypełnić. Na koniec 2021 roku PFR rozpatrzył pozytywnie 2450 wniosków klientów Alior Banku w Programie Tarczy Finansowej 2.0. Łączna kwota subwencji przyznana naszym klientom wyniosła 399 679 025 zł (rynkowy udział Alior Banku wynosi 5,2 proc.).
29 kwietnia 2021 roku Bank udostępnił wnioski online o umorzenie subwencji klientom, którzy skorzystali z pomocy w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0. Do końca 2021 roku ponad 16,4 tys. klientów wysłało wniosek o umorzenie. Otrzymaliśmy ponad 16,3 tys. decyzji ze średnim umorzeniem na poziomie 73 proc. na łączną kwotę ponad 1,68 mld
Odpowiedzialna polityka kredytowa
Branże preferowane
Ryzyko środowiskowe określone jest jako ryzyko pogorszenia zdolności kredytowej klienta w wyniku negatywnych skutków finansowych lub prawnych, spowodowanych prowadzoną lub podejmowaną przez klienta działalnością gospodarczą lub proponowanym zabezpieczeniem kredytu, które ma, lub może mieć, istotny negatywny wpływ na środowisko naturalne lub społeczność. Opracowaliśmy Kartę oceny ryzyka środowiskowego, która umożliwia precyzyjne ustalenie poziomu ryzyka środowiskowego związanego z finansowaną przez Bank transakcją. Składane przez klientów oświadczenia i dokumenty są starannie analizowane i weryfikowane. W szczególnych przypadkach sięgamy również do niezależnych, eksperckich opinii dotyczących poziomu ryzyka środowiskowego i społecznego danego przedsięwzięcia.
Alior Bank aktywnie rozwija obszar analiz sektorowych w celu podniesienia efektywność oceny kredytowej przedsiębiorstw jak też identyfikacji atrakcyjnych dla rozwoju akcji kredytowej branż gospodarki. Lista branż preferowanych obejmuje wybrane kody PKD, dla których Bank stosuje warunki preferencyjne względem tradycyjnej polityki kredytowej Banku. Oprócz czynników biznesowych, w trakcie wyboru branż preferowanych Bank kładzie nacisk na aspekty ekologiczne i społeczne dzięki czemu żadna z preferowanych branż nie jest branżą podwyższonego ryzyka z punktu widzenia polityk ESG.
Branże wykluczone z finansowania
- działalność hazardowa,
- uprawa tytoniu, produkcja wyrobów tytoniowych, hurtowa sprzedaż nieprzetworzonego tytoniu,
- rybołówstwo w wodach morskich, w przypadku, gdy przedsiębiorstwo używa sieci dryfujących do połowu o długości przekraczającej 2,5 km,
- przybrzeżny transport morski towarów w przypadku, jeżeli działalność związana jest z przewożeniem ropy naftowej lub innych niebezpiecznych dla środowiska substancji za pomocą tankowców niespełniających wymagań Międzynarodowej Organizacji Morskiej,
- transakcje o charakterze spekulacyjnym, z wyłączeniem limitów skarbowych zabezpieczonych kaucją,
- przedsięwzięcia mogące wygenerować wysokie ryzyko reputacyjne,
- przedsiębiorstwa działające niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego lub prawa kraju prowadzenia działalności lub nieposiadające koncesji, zezwoleń, zgód lub uprawień, które są wymagane do prowadzenia danej działalności,
- działalność mająca negatywny wpływ na znajdujące się w sąsiedztwie obszary chronione na mocy prawa krajowego lub konwencji międzynarodowych, miejsc zainteresowania naukowego, siedlisk gatunków rzadkich lub
- zagrożonych, a także wpływająca negatywnie na miejsca o znaczeniu kulturowym lub archeologicznym.
Alior Bank nie finansuje również działalności organizacji religijnych, partii politycznych, klubów sportowych ani przedsięwzięć łączących się ze szkodliwymi lub opartymi na wyzysku formami pracy przymusowej, pracą dzieci, bezpośrednią dyskryminacją lub praktykami, które uniemożliwiają pracownikom zgodne z prawem korzystanie z ich praw do zrzeszania się i rokowań zbiorowych.
W banku funkcjonują liczne polityki dotyczące zarządzania ryzykiem uwzględniające także kwestie ESG. Są to min.: Strategia Zarządzania Ryzykiem Grupy Kapitałowej Alior Bank, Polityka zarządzania ryzykiem kredytowym w Alior Bank, Polityka zarządzania ryzykiem koncentracji kredytowej, Polityka Zarządzania Ryzykiem Modeli, Polityka zarządzania ryzykiem operacyjnym w Alior Bank, Polityka Zarządzania Kapitałem i Planowania Kapitałowego w Alior Bank.
Raportowanie ESG
Czynniki ESG monitorujemy od 2017 r., kiedy to Alior Bank opublikował pierwszy raport niefinansowy oparty na standardach raportowania zrównoważonego rozwoju GRI. Każdego roku poszerzamy spektrum monitorowanych czynników ESG, które mają wpływ na nasze decyzje strategiczne i zarządzanie ryzykiem. Czynniki ESG mają szczególne miejsce w naszej codziennej działalności także poprzez osadzenie ich w poprzedniej (,,Cyfrowy Buntownik”) oraz obecnej (,,Więcej niż Bank”) strategii Alior Banku. Istotność czynników ESG potwierdza także monitorowanie i realizację tej strategii w połączeniu ze strategią biznesową przez Dział Strategii i Zrównoważonego Rozwoju.
Ujawnienia dotyczące Taksonomii EU
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje (Taksonomia UE),
- Rozporządzenie Delegowane Komisji UE 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. ustanawiające techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Techniczne kryteria kwalifikacji),
- Rozporządzenie Delegowane Komisji UE 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r., uzupełniające rozporządzenie 2020/852 poprzez sprecyzowanie treści prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art.19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji (Rozporządzenie dotyczące ujawnień),
- Ustawa o rachunkowości implementująca Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE w sprawie ujawniania danych niefinansowych i informacji na temat różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Ustawa o rachunkowości).
Na podstawie powyższych regulacji Alior Bank dokonał analizy swojego portfela kredytowego określając udział procentowy w aktywach ogółem ekspozycji wobec działalności gospodarczej niekwalifikującej się do systematyki i działalności gospodarczej kwalifikującej się do systematyki. W związku z tym, że Alior Bank nie posiada szczegółowych informacji na temat klasyfikacji taksonomicznej bezpośrednio od swoich klientów, ze względu na obowiązek publikacji niezbędnych danych od tego roku (tj. za 2021 r.) Bank dokonał samodzielnej estymacji. Na potrzeby określenia grupy klientów, którzy podlegają obowiązkowi publikowania informacji niefinansowych dokonano analizy danych wewnętrznych pod kątem kryteriów wskazanych w Ustawie o rachunkowości obejmujących: przychody ze sprzedaży, aktywa i liczbę zatrudnionych pracowników oraz rodzaj formy prawnej prowadzonej działalności. Analizowane źródła informacji obejmowały m.in ostatnie dostępne sprawozdania finansowe. W wyniku selekcji portfela kredytowego w oparciu o ww. kryteria Alior Bank wyodrębnił spółki, które poddał analizie w kontekście zgodności ich działalności z taksonomią. Analiza w zakresie taksonomiczności klientów dokonana została na podstawie nie tylko kodów PKD działalności klientów zobligowanych do ujawniania danych niefinansowych ale także na podstawie eksperckiej analizy działalności wykonywanej przez danego klienta w oparciu o Techniczne kryteria kwalifikacji. W analizie Bank opierał się na ostatnich dostępnych raportach niefinansowych publikowanych przez klientów Banku. Bank nie brał pod uwagę celu na jaki finansowanie zostało udzielone.