środowisko
sprawdź



Zrównoważony rozwój ESG
Nasz wpływ środowiskowy, społeczny i praktyki ładu zarządczego.
Chcemy rozwijać biznes w zrównoważony sposób tworząc wartość dodaną dla naszych interesariuszy, klientów, pracowników, akcjonariuszy, społeczności, w których żyjemy i pracujemy oraz planety.
Chcemy rozwijać biznes w zrównoważony sposób tworząc wartość dodaną dla naszych interesariuszy, klientów, pracowników, akcjonariuszy, społeczności, w których żyjemy i pracujemy oraz planety.
Nasze strategiczne zaangażowanie w obszarze ESG rozumiemy jako zobowiązania w 3 kluczowych filarach
Zmieniamy się w Alior Banku
neutralność klimatyczna
ograniczenie zużycia zasobów
pracodawca przyszłości
Zrównoważona transformacja
zrównoważone bankowanie
zrównoważone finansowanie przedsiębiorstw
zielone obligacje
Działamy odpowiedzialnie
ESG w DNA Alior Banku
odpowiedzialność społeczna
współpraca z partnerami w zrównoważonym rozwoju
Zdefiniowane w konkretnych obszarach ESG jako:
Środowisko (E)
- dekarbonizacja
- wsparcie transformacji energetycznej
- finansowanie ekologicznych rozwiązań
- ograniczenie zużycia zasobów
Społeczeństwo (S)
- odpowiedzialny pracodawca
- prawa człowieka
- platforma rozwojowa Alior Uniwersytet
- działalność charytatywna
- media o Alior Banku
Ład zarządczy (G)
- kodeks dostawców
- zarzadzanie obszarem ESG
- struktura zarządcza
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy
- cyberbezpieczeństwo
- ochrona danych osobowych
- wewnętrzne regulacje
- rating ESG
Środowisko E

Wsparcie zrównoważonej transformacji klientów biznesowych
Nasze produkty i usługi także mają za zadanie wspierać przedsięwzięcia służące ograniczeniu wpływu działalności na środowisko i klimat. Chcemy, aby firmy, które korzystają z naszej oferty produktów kredytowych mogły przejść pozytywną transformację energetyczną. Dlatego proponujemy im m.in. Kredyt inwestycyjny do Grantu OZE dla Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych czy Binzeskredyt zakupowy na finansowanie 13 celów ekologicznych. Ponadto dużym wsparciem dla firm są udzielane przez nas kredyty z gwarancją Banku Gospodarstwa Krajowego.
Chcemy, aby przedsiębiorstwa przechodziły taką zmianę, dlatego w swojej ofercie mamy:
- Binzeskredyt zakupowy na finansowanie 13 celów ekologicznych
- finansowanie inwestycji w ramach umowy sprzedaży energii do koncesjonowanych spółek obrotu-PPA oraz podmiotów korzystających z aukcyjnego systemu wsparcia
- Kredyt dla Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych z premią termomodernizacyjną do 31% i remontową do 25% na finansowanie termomodernizacji wielorodzinnych budynków
- Kredyt inwestycyjny do Grantu OZE dla Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych na finansowanie zakupu, montażu, budowy lub modernizacji instalacji odnawialnego źródła energii
- Kredyty finansujące konkretne wskażniki zrównoważonego rozwoju wg standardów SLL (Sustainable Linked Loan) GPL (Green Principle Loan)
Zawarliśmy umowę współpracy z BGK, dzięki temu udzielane przez nas kredyty są objęte gwarancją. Można tu wymienić gwarancję Biznesmax Plus i Ekomax. Dlaczego warto skorzystać z takich opcji?
- Gwarancja Biznesmax Plus – obejmuje udzielone przez nas kredyty inwestycyjne i obrotowe. Maksymalny czas trwania takiej gwarancji zależy od rodzaju zobowiązania. Gwarancja obejmuje finansowanie inwestycji innowacyjnych, ekoinnowacyjnych oraz projektów związanych z transformacją cyfrową przedsiębiorstw. Dlaczego warto skorzystać z gwarancji Biznesmax Plus? Powodów jest kilka m.in. brak kosztu zabezpieczenia kredytu i większa elastyczność, mniejszy koszt odsetkowy kredytu.
- Ekomax – to drugi rodzaj gwarancji BGK, który proponujemy. Ekomax obejmuje kredyty inwestycyjne, które mają finansować projekty zwiększające efektywność energetyczną, np. termomodernizację.
Dekarbonizacja
W 2023 r rozpoczęliśmy budowę fotowoltaiki przy Data Center na os. Bohaterów Września w Krakowie. W 2024 roku planujemy ukończyć II etap. To ważna inwestycja, bo zapotrzebowanie Data Center stanowi około 25% energii, którą zużywa nasz bank. Dzięki temu ograniczamy emisję emisję gazów cieplarnianych w zakresie 1.
Zmieniamy również format naszych oddziałów, aby były bardziej eko. Dlatego zdecydowaliśmy się na automatyczne sterowanie klimatyzacją, ogrzewaniem i oświetleniem. Postawiliśmy na energooszczędne źródła światła LED i zrezygnowaliśmy z butelkowanej wody na rzecz filtrowanej wody kranowej. Nie mogło również zabraknąć materiałów z recyklingu. Co wykorzystaliśmy? Blaty biurek są zrobione z przetworzonych opakowań, fronty szafek czy tapicerka meblowa powstała z przetworzonych butelek PET, a elementy drewniane są zrobione z roślin szybkoschnących.
Biznes po polsku (odc. 2)
Biznes po polsku (odc. 5)
Biznes po polsku (odc. 6)
Finansowanie prośrodowiskowych rozwiązań dla klientów indywidualnych
W swojej ofercie mamy propozycję dla klientów indywidualnych m.in. właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych. Byliśmy jednym z pierwszych banków, który udostępnił ofertę kredytów „Czyste Powietrze”, aby polepszyć stan naszej atmosfery! Drugą opcją są Ekoraty – jest to oferta dostępna u naszych partnerów handlowych.
Od 6 lipca 2021 roku jako jeden z pierwszych banków udostępniliśmy ofertę kredytów „Czyste Powietrze”. Pieniądze te przeznaczane były na inicjatywy, których celem była poprawa jakości powietrza oraz minimalizacja emisji gazów cieplarnianych. Kredyty te były powiązane z dotacją z Programu „Czyste Powietrze”, zarządzanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Współpracujemy z ponad 1000 partnerami handlowymi z branży eko. Maksymalny okres kredytowania wynosi 144 miesiące, a maksymalna kwota finansowania to 120 tys. zł. Wierzymy, że dzięki temu wesprzemy ekologiczne zakupy naszych klientów, a efektywność energetyczna polskich gospodarstw domowych będzie jeszcze lepsza.
Społeczeństwo S

Jako bank dbamy o to, aby być odpowiedzialnym pracodawcą, który tworzy wyjątkowe miejsce pracy dla kompetentnych, utalentowanych i zaangażowanych pracowników. Uzyskaliśmy m.in. tytuł „Solidny pracodawca roku”. Jesteśmy dumni z otrzymanych nagród, tym roku również chcemy znaleźć się w gronie najlepszych. Aby udoskonalić nasze procesy HR, będziemy je oceniać w analizach certyfikacyjnych.
Uzyskane przez nas tytuły to:
Uzyskane przez nas tytuły to:
- Top Employer 2023 i 2024
- Friendly Workplace
- Solidny pracodawca roku
Bardzo ważna jest dla nas sprawiedliwość społeczna, dlatego wdrożyliśmy u nas zasady Polityki Praw Człowieka i Polityki Różnorodności. Promujemy te wartości wewnętrznie poprzez szkolenia, materiały edukacyjne.
Jednym z naszych sukcesów jest nasz Alior Uniwersytet, wewnętrzna platforma rozwojowa, dzięki której wszyscy nasi pracownicy mają łatwy i przystępny dostęp do dodatkowej wiedzy. Mogą tam znaleźć wartościowe i potrzebne artykuły oraz cenne szkolenia i webinary. W efekcie nasi pracownicy skutecznie rozwijają swoje kompetencje i zainteresowania.
W 2023 roku:
W 2023 roku:
- 3 876 naszych pracowników skorzystało ze szkoleń na platformie, a 807 pracowników ze szkoleń specjalistycznych (kompetencje technologiczne)
- 432 menadżerów zapisało się do Programu Przywództwa jutra
Angażujemy się w działania społeczne, co sprawia, że budujemy relacje z naszymi interesariuszami. Działania prowadzimy przy aktywnej współpracy z naszymi pracownikami-wolontariuszami, którzy mogą skorzystać z dwóch dodatkowych dni wolnych od pracy, które przeznaczą na wolontariat.
16 godzin na wolontariat
W 2023 roku 250 naszych pracowników skorzystało z opcji „16 godzin na wolontariat”, czyli przez łącznie ponad 2 500 godzin, wspierało 70 różnych organizacji. Pomagaliśmy 370 razy!
Sportowe wyzwanie „Chodźmy razem”
Podczas wyzwania „Chodźmy razem” nasi pracownicy aktywnie zbierali kilometry w aplikacji Activy. Akcja charytatywna miała dwie odsłony, wzięło w nich udział łącznie ponad 1 100 osób, co przełożyło się na 1200 000 zł brutto wsparcia na fundacje Rak&Roll i inne.
Współpraca z Narodowym Centrum Krwiodawstwa
W 2023 roku odbyły się trzy akcje, w Warszawie, Krakowie i Gdańsku. Nasi pracownicy oddali razem blisko 24 litry krwi. To bardzo dobry wynik!
Świąteczne akcje charytatywne
Pod koniec 2023 roku nasi pracownicy kolejny raz wzięli udział w akcji „Podaruj prezent”. Spełnili marzenia z 210 listów do Świętego Mikołaja, które napisały najbardziej potrzebujące dzieci z całej Polski. Dodatkowo nasi pracownicy:
16 godzin na wolontariat
W 2023 roku 250 naszych pracowników skorzystało z opcji „16 godzin na wolontariat”, czyli przez łącznie ponad 2 500 godzin, wspierało 70 różnych organizacji. Pomagaliśmy 370 razy!
Sportowe wyzwanie „Chodźmy razem”
Podczas wyzwania „Chodźmy razem” nasi pracownicy aktywnie zbierali kilometry w aplikacji Activy. Akcja charytatywna miała dwie odsłony, wzięło w nich udział łącznie ponad 1 100 osób, co przełożyło się na 1200 000 zł brutto wsparcia na fundacje Rak&Roll i inne.
Współpraca z Narodowym Centrum Krwiodawstwa
W 2023 roku odbyły się trzy akcje, w Warszawie, Krakowie i Gdańsku. Nasi pracownicy oddali razem blisko 24 litry krwi. To bardzo dobry wynik!
Świąteczne akcje charytatywne
Pod koniec 2023 roku nasi pracownicy kolejny raz wzięli udział w akcji „Podaruj prezent”. Spełnili marzenia z 210 listów do Świętego Mikołaja, które napisały najbardziej potrzebujące dzieci z całej Polski. Dodatkowo nasi pracownicy:
- przygotowali 320 kartek świątecznych dla seniorów i upominki dla blisko 150 podopiecznych Domów Opieki Społecznej oraz małych pacjentów szpitali.
- wzięli udział (około 1 200 pracowników) w mikołajkowej akcji w centralach, podczas której:
- zorganizowali zbiórki niezbędnych rzeczy dla osób m.in. w kryzysie bezdomności oraz zwierząt z czterech schronisk,
- ozdobili pierniczki dla dzieci ze szpitala, za które nasz bank przekazał darowiznę w wysokości 5 250 zł na cele statutowe Fundacji Domowe Hospicjum Dziecięce Promyczek.
- wsparli działania Caritas Polska – łącznie 25 wolontariuszy naszego banku pakowało paczki dla seniorów (również przed Wielkanocą 2023) i rozdawało posiłki potrzebującym,
- zamówili listy od Mikołaja – 40 pracowników zamówiło takie wiadomości dla najbliższych, w efekcie zebraliśmy 1 989 zł darowizny na cele statutowe Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Ład zarządczy G

Bardzo ważne jest dla nas odpowiedzialne zarządzanie, dlatego powołaliśmy Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju, który bezpośrednio podlega Prezesowi naszego banku oraz Wiceprezesowi odpowiedzialnemu za obszar zarządzania ryzykiem.
Nasi pracownicy kierują się „Zasadami Dobrej Praktyki Bankowej”, które zostały przyjęte przez Związek Banków Polskich. Natomiast nasze standardy rekrutacji są zgodne z Dyrektywą UE w sprawie równego traktowania przy zatrudnieniu.
Obowiązuje u nas również polityka doboru i oceny członków Zarządu i Rady Nadzorczej, która zapewnia różnorodność wykształcenia, doświadczenia zawodowego, wieku oraz płci członków Zarządu i Rady Nadzorczej.
Każdy pracownik Banku ma obowiązek znać postanowienia Kodeksu Etyki, stosować je na co dzień i aktywnie reagować na podejrzenie ich naruszenia.
Nasi pracownicy kierują się „Zasadami Dobrej Praktyki Bankowej”, które zostały przyjęte przez Związek Banków Polskich. Natomiast nasze standardy rekrutacji są zgodne z Dyrektywą UE w sprawie równego traktowania przy zatrudnieniu.
Obowiązuje u nas również polityka doboru i oceny członków Zarządu i Rady Nadzorczej, która zapewnia różnorodność wykształcenia, doświadczenia zawodowego, wieku oraz płci członków Zarządu i Rady Nadzorczej.
Każdy pracownik Banku ma obowiązek znać postanowienia Kodeksu Etyki, stosować je na co dzień i aktywnie reagować na podejrzenie ich naruszenia.
Bezpieczeństwo finansów i danych naszych klientów są dla nas najważniejsze. Na bieżąco aktualizujemy naszą „Politykę Bezpieczeństwa” oraz wszystkie procedury z tego obszaru. Oprócz tego razem z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa, które działa przy Związku Banków Polskich (ZBP) angażujemy się w pracę wielu grup roboczych (np. Forum Bezpieczeństwa Transakcji Płatniczych, Forum Threat Intelligence). Rozbudowujemy nasze systemy monitorujące i chroniące środki finansowe naszych klientów w bankowości elektronicznej, np. Fraud Detection System (FDS).
Zawsze oceniamy ryzyko przetwarzania danych zgodnie z RODO, a na naszej stronie internetowej znajduje się skrzynka Inspektora Ochrony Danych, na którą można przesłać pytania z zakresu ochrony danych.
Tworzymy przyjazne środowisko pracy. Wiemy, jak ważny jest ciągły rozwój, dlatego wprowadzamy coraz lepsze warunki pracy dla naszych pracowników oraz zapewniamy im – coraz skuteczniejszą ochronę. Chcemy, aby mieli poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji w miejscu pracy, efektem jest „Polityka zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów”.
Działamy w sposób przejrzysty i transparentny, dlatego wprowadziliśmy „Politykę zarządzania konfliktem interesów”. Są to wytyczne, które pozwalają skutecznie eliminować konflikt interesów.
Budujemy świadomość i kulturę ESG. Stworzyliśmy zasady, jak zapobiegać i zwalczać wszelkie formy korupcji w relacjach z naszymi klientami i kontrahentami. Te wytyczne to „Polityka przeciwdziałania korupcji”, która skutecznie podnosi jakość naszych usług.
Nasze decyzje zakupowe podejmujemy w sposób przejrzysty i uczciwy. Bazujemy na rzetelnych analizach, przestrzegamy przepisów prawa i uwzględniamy kwestie etyczne i społeczne.
W biznesie kierujemy się jasno określonymi wartościami: uczciwością, zgodnością, sprawiedliwością i neutralnością. Oczekujemy tego również od naszych dostawców. Wiemy, że nie trzeba rezygnować z kwestii środowiskowych, społecznych i pracowniczych, aby osiągnąć cele biznesowe.
Wartości, których przestrzegamy i wymagamy od naszych dostawców, to wartości uniwersalne i kluczowe dla każdego odpowiedzialnego podmiotu. Z tego powodu wdrożyliśmy „Kodeks Etyki Dostawców Alior Bank SA”.
W biznesie kierujemy się jasno określonymi wartościami: uczciwością, zgodnością, sprawiedliwością i neutralnością. Oczekujemy tego również od naszych dostawców. Wiemy, że nie trzeba rezygnować z kwestii środowiskowych, społecznych i pracowniczych, aby osiągnąć cele biznesowe.
Wartości, których przestrzegamy i wymagamy od naszych dostawców, to wartości uniwersalne i kluczowe dla każdego odpowiedzialnego podmiotu. Z tego powodu wdrożyliśmy „Kodeks Etyki Dostawców Alior Bank SA”.
W Alior Banku zawsze dbamy o to, aby nasze produkty i usługi trafiały do osób, które rzeczywiście ich potrzebują i dla których mogą stanowić realną korzyść. Surowo przestrzegamy Polityki przeciwdziałania nieuczciwej sprzedaży, która zapobiega praktyką missellingu. Systematycznie monitorujemy proces sprzedaży oraz mamy ustalone zasady postępowania z przypadkami niewłaściwej sprzedaży. Stosujemy Zasady odpowiedzialnego marketingu. Wszyscy pracownicy ukończyli szkolenie z zakresu zasad transparentnej sprzedaży.
Dzielimy się kompetencjami ESG z otoczeniem, działamy na rzecz budowania świadomości wokół wyzwań zwiazanych z ESG. Nasi eksperci ESG są bardzo aktywni zarówno w mediach, jak i podczas wydarzeń branżowych. Bierzemy udział w konferencjach ESG, publikujemy artykuły w popularnych portalach tj PAP, DGP czy Rzeczpospolita.
Jak realizujemy strategię ESG i cele zrównoważonego rozwoju?
Zapraszamy do lektury raportów:
