
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych
Co to są dane osobowe?
To wszystkie informacje, które mogą pozwolić Cię zidentyfikować. Zarówno Twoje imię i nazwisko, jak i numer PESEL, dane o lokalizacji czy wizerunek.
W jakich celach Alior Bank może przetwarzać moje dane osobowe?
Bank potrzebuje Twoich danych przede wszystkim do tego, by zawrzeć z Tobą odpowiednią umowę - np. udzielić Ci kredytu, czy też prowadzić Twój rachunek bankowy. Musimy również zweryfikować Twoją zdolność kredytową, dlatego przekazujemy je m.in. do Biura Informacji Kredytowej. Z zawarciem przez Ciebie umowy z bankiem wiąże się szereg innych obowiązków - rachunkowych, księgowych, podatkowych. Dlatego w tych celach również będziemy przetwarzać Twoje dane. Wykorzystujemy je również, by przekazać Ci nasze oferty - jest to tzw. cel marketingowy. Jeśli jednak nie chcesz ich otrzymywać możesz zgłosić sprzeciw - kontaktując się z nami w sposób, który wskazaliśmy poniżej.
Co to jest RODO?
To unijne rozporządzenie, które stosujemy od 25 maja 2018 r. - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych).
Celem tych przepisów nie jest jednak zablokowanie przepływu danych osobowych. Wprost przeciwnie - te dane są potrzebne, np. byśmy mogli podpisać z Tobą umowę, czy przesłać Ci naszą ofertę. Dzięki RODO masz mieć jednak większą kontrolę nad tym, kto i w jaki sposób przetwarza Twoje dane osobowe.
Celem tych przepisów nie jest jednak zablokowanie przepływu danych osobowych. Wprost przeciwnie - te dane są potrzebne, np. byśmy mogli podpisać z Tobą umowę, czy przesłać Ci naszą ofertę. Dzięki RODO masz mieć jednak większą kontrolę nad tym, kto i w jaki sposób przetwarza Twoje dane osobowe.
Jakie prawa dla klienta wprowadza RODO?
Najważniejsze uprawnienia, które daje Ci RODO:
- Możesz uzyskać informacje, czy dana firma/instytucja przetwarza Twoje dane osobowe.
- Jeśli tak - możesz uzyskać do nich dostęp, np. poprosić o kopię. Możesz również uzyskać szczegółowe informacje m.in. o tym, jakie twoje dane są przetwarzane i w jakim celu, komu są przekazywane. Jeśli sam nie przekazałeś danych tej firmie/instytucji - możesz także poprosić o informacje, skąd znalazły się w tej konkretnej firmie.
- Inne Twoje prawo to możliwość sprostowania danych. Jeśli są one nieprawidłowe - możesz poprosić o ich poprawienie.
- Możesz również poprosić o usunięcie lub ograniczenie przetwarzania swoich danych. Oczywiście nie w każdym przypadku. Gdy mamy z Tobą zawartą umowę to możemy je przetwarzać zgodnie z przepisami prawa. Jeśli jednak są one przetwarzane niezgodnie z prawem lub nie ma podstaw do ich przetwarzania - Twoje dane będą usunięte.
- Masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, wobec przetwarzania Twoich danych do celów wynikających z naszych prawnie uzasadnionych interesów. W takim przypadku zaprzestaniemy przetwarzania Twoich danych, za wyjątkiem sytuacji, gdy te cele wynikać będą z ważnych prawnie uzasadnionych podstaw, mających nadrzędny charakter lub gdy dotyczą dochodzenia lub obrony roszczeń.
- Jeśli uważasz, że Twoje prawa są łamane - możesz wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.
- Jeśli chciałbyś skorzystać z tych praw, sprawdź wskazówki w poniższej sekcji.
Jak skorzystać z przysługujących mi praw wynikających z RODO?
Aby zrealizować przysługujące Ci prawa, możesz złożyć odpowiedni wniosek za pośrednictwem kanałów obsługi klientów Alior Banku:
- osobiście w oddziałach oraz placówkach partnerskich Alior Banku,
- telefonicznie za pośrednictwem infolinii i infolinii Biura Maklerskiego Alior Banku,
- za pośrednictwem bankowości internetowej (zalogowani klienci poprzez moduł wiadomości),
- listownie - na adres korespondencyjny banku.
Polityka prywatności aplikacji mobilnej Alior Business Mobile
- Ten dokument opisuje:
- politykę prywatności aplikacji mobilnej Alior Business Mobile („Aplikacja”) Alior Banku SA (dalej „Bank”),
- sposoby gromadzenia, przetwarzania, wykorzystywania i zabezpieczenia przez Bank powierzonych mu danych osobowych.
- Definicje:
- Bank – Alior Bank SA z siedzibą w Warszawie (02-232 Warszawa, ul. Łopuszańska 38D), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 0000305178, NIP 1070010731, o kapitale zakładowym, który wynosi 1 305 539 910 zł, wpłaconym w całości.
- Urządzenie mobilne (Urządzenie) – urządzenie (np. smartfon, tablet), na którym jest zainstalowana Aplikacja mobilna.
- Aplikacja mobilna (Aplikacja) – oprogramowanie zainstalowane na Urządzeniu, służące do obsługi bankowości mobilnej. Zakres funkcjonalny Aplikacji (w tym rodzaje dyspozycji, jakie można złożyć przy ich pomocy) znajduje się w Regulaminie Pilotażu.
- Użytkownik – osoba fizyczna, która zainstalowała Aplikację mobilną na Urządzeniu, w tym klienci Banku lub osoby uprawnione przez klientów Banku.
- Regulamin Pilotażu – Regulamin Pilotażu nowej Bankowości Internetowej Alior Business i Aplikacji Mobilnej Alior Business Mobile, stanowiący załącznik do Umowy przystąpienia do Pilotażu „Family&Friends”.
- Komunikacja między Aplikacją a Bankiem odbywa się z użyciem mechanizmów szyfrujących, zgodnych z obowiązującymi normami prawnymi, wymaganiami bezpieczeństwa i zasadami poufności.
- Podczas aktywacji Aplikacji mobilnej na Urządzeniu mobilnym do Banku wysyłane są z tego Urządzenia informacje odnośnie:
- marki i modelu Urządzenia,
- danych technicznych Urządzenia,
- systemu operacyjnego zainstalowanego na Urządzeniu,
- identyfikatora sprzętowego danego Urządzenia,
- adresu IP Urządzenia.
- Dane z punktu nr 4 powyżej są:
- wykorzystywane do zidentyfikowania Aplikacji, Urządzenia oraz Użytkownika,
- niezbędne dla Banku, aby mógł świadczyć usługi za pośrednictwem Aplikacji i do analizy poprawnego działania Aplikacji.
- Na Urządzeniu przechowywane są:
- zaszyfrowany, unikalny identyfikator Aplikacji (czyli parametr aktywacji Aplikacji utworzony przez Bank), który jest przechowywany na Urządzeniu do momentu usunięcia Aplikacji z Urządzenia,
- pliki, które zostaną pobrane z Aplikacji.
- Użytkownik może sprawdzić i zmienić w ustawieniach na swoim Urządzeniu uprawnienia nadane przez Użytkownika. Aplikacja może uzyskać dostęp do uprawnień i funkcji Urządzenia, a dokładnie do:
- Informacji o położeniu, aby Użytkownik mógł wyszukać oddziały banku,
- pamięci, aby Użytkownik mógł pobierać pliki z Aplikacji,
- danych biometrycznych, aby Użytkownik mógł się zalogować tą metodą,
- informacji o połączeniu z Internetem lub z siecią komórkową,
- możliwości znalezienia konta na Urządzeniu.
- Zawsze, gdy Użytkownik połączy się Aplikacją, w systemie informatycznym Banku pojawiają się informacje o:
- numerze (w tym IP) i rodzaju Urządzenia,
- czasie połączenia, o innych danych, które dotyczą aktywności Użytkownika.
- Użytkownik może anulować nadane przez siebie uprawnienia Aplikacji, które pozwalają korzystać z funkcji wskazanych w punkcie 7. Zrobi to, jeśli zmieni ustawienia systemowe na Urządzeniu lub odinstaluje Aplikację.
- Administratorem danych osobowych Użytkownika w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119 z 04.05.2016) w zakresie wskazanym w punkcie 1 tej polityki jest Bank.
- Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych, w tym informacja o prawach, które przysługują Użytkownikowi, znajdują się w Klauzuli Informacyjnej na stronie: https://www.aliorbank.pl/dane-osobowe.html
- Użytkownik dobrowolnie podaje swoje dane osobowe. Informacje te są niezbędne do tego, aby Użytkownik mógł korzystać z Aplikacji.
- Do analizy działania Aplikacji wykorzystywane są rozwiązania i narzędzia Google, tj. Firebase Crashlytics oraz Google Analytics 4.
- Bank przetwarza techniczne pliki „cookies”, pochodzące z Aplikacji, które są niezbędne dla prawidłowego jej działania. Są one wykorzystywane, aby: o zoptymalizować działanie Aplikacji pod kątem Urządzeń, jakie najczęściej wykorzystują osoby ją odwiedzające; o zapewnić bezpieczeństwo i utrzymać sesję, kiedy Użytkownik zaloguje się do Aplikacji.
- Jeśli Użytkownik nie zaakceptuje tej polityki prywatności, nie powinien instalować Aplikacji lub powinien ją odinstalować.
Kim jest inspektor ochrony danych?
To osoba, która odpowiada za ochronę danych w instytucji/firmie. Z inspektorem ochrony danych osobowych Alior Banku - Małgorzatą Bińczycką - możesz się skontaktować pisząc na adres: iod@alior.pl
UWAGA: na ten adres proszę kontaktować się wyłącznie w sprawach związanych z ochroną danych osobowych. We wszelkich innych sprawach związanych z obsługą operacyjną rachunków bankowych prosimy o kontakt na adres: kontakt@alior.pl
Ponadto kontakt z bankiem możliwy jest:
UWAGA: na ten adres proszę kontaktować się wyłącznie w sprawach związanych z ochroną danych osobowych. We wszelkich innych sprawach związanych z obsługą operacyjną rachunków bankowych prosimy o kontakt na adres: kontakt@alior.pl
Ponadto kontakt z bankiem możliwy jest:
- w placówkach banku,
- telefonicznie pod numerem +48 12 370 70 00,
- elektronicznie w bankowości internetowej Alior Online i na adres do e-doręczeń: AE:PL-18375-10021-DTBRC-21
- listownie - na adres korespondencyjny banku: Alior Bank SA, ul. Łopuszańska 38D, 02-232 Warszawa.
Praktyki w zakresie przetwarzania i ochrony danych osobowych w sektorze bankowym
5 kwietnia 2023 roku zarząd Związku Banków Polskich przyjął „Zasady dobrych praktyk w zakresie przetwarzania i ochrony danych osobowych w sektorze bankowym”. Dokument jest wynikiem pracy przedstawicieli całego sektora bankowego i wyjaśnia, w jaki sposób przetwarzane i chronione są dane osobowe klientów banku.
Dodatkowe informacje
Klauzula informacyjna Banku i BIK
Plik w formacie PDF (rozmiar: 189 KB)Klauzula informacyjna Banku
Plik w formacie PDF (rozmiar: 160 KB)Klauzula informacyjna beneficjenta zapisu na wypadek śmierci
Plik w formacie PDF (rozmiar: 151 KB)Klauzula informacyjna dla Spadkobierców
Plik w formacie PDF (rozmiar: 151 KB)Klauzula Informacyjna dla zgłoszenia reklamacyjnego
Plik w formacie PDF (rozmiar: 141 KB)Klauzula informacyjna dla sygnalisty
Plik w formacie PDF (rozmiar: 140 KB)Klauzula informacyjna dla osoby zgłoszonej przez sygnalistę
Plik w formacie PDF (rozmiar: 136 KB)Klauzula informacyjna dla osoby małoletniej
Plik w formacie PDF (rozmiar: 140 KB)Wniosek o dostęp do danych – art. 15 RODO
Plik w formacie PDF (rozmiar: 121 KB)Wniosek prawo do zapomnienia – art. 17 RODO
Plik w formacie PDF (rozmiar: 117 KB)Wniosek o ograniczenie przetwarzania danych – art. 18 RODO
Plik w formacie PDF (rozmiar: 119 KB)Wniosek o przeniesienie danych do innego administratora – art. 20 RODO
Plik w formacie PDF (rozmiar: 121 KB)Wniosek o przyjęcie danych – art. 20 RODO
Plik w formacie PDF (rozmiar: 117 KB)Wniosek o udostępnienie danych w formie elektronicznej – art. 20 RODO
Plik w formacie PDF (rozmiar: 120 KB)Wniosek o interwencję ludzką- art. 22 RODO
Plik w formacie PDF (rozmiar: 117 KB)