Sprzedaż detaliczna lekko pod kreską 23 kwietnia 2025 r.
W marcu sprzedaż detaliczna w cenach stałych lekko spadła o 0,3% r/r, przy oczekiwaniach kosmetycznego wzrostu (konsensus: +0,4% r/r). W ujęciu miesięcznym, odsezonowana sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9%. Bieżący wynik może częściowo wynikać z innego rozkładu świąt niż przed rokiem, kiedy to cały przedświąteczny boom zakupowy realizowany był w marcu. Tegoroczna Wielkanoc była jedną z najpóźniejszych – w drugiej połowie kwietnia. Patrząc na poszczególne kategorie wnioskujemy, że konsument ma się nieźle – w marcu mieliśmy duże spadki sprzedaży żywności (częściowo efekt świąt), ale trzeci miesiąc z rzędu odnotowujemy dobre wyniki sprzedaży w zakresie dóbr trwałych. Ponadto w gospodarce mamy ciągle dodatnią realną dynamikę płac (mimo jej hamowania), co może mieć pozytywny wpływ na sprzedaż detaliczną w kolejnych miesiącach. W kwietniu możemy się również spodziewać lepszego wyniku ze względu na tegoroczne święta Wielkanocne.


Źródło: GUS, opracowanie własne
Patrząc na poszczególne kategorie sprzedaży detalicznej w cenach stałych w marcu widzimy dość duże zróżnicowanie. Sprzedaż żywności mocno spadła (-9,4% r/r), ale duży wpływ miał tutaj kalendarz świąteczny. Spadek zaliczyła również sprzedaż paliw (-0,1% r/r) oraz dobra z kategorii pozostałe (-12,2% r/r). Z drugiej strony mocne wzrosty sprzedaży detalicznej ponownie obserwujemy w kategorii motoryzacja (aktualny odczyt: 18,4% r/r wobec tylko +5,1% r/r przed miesiącem). Na plus odznaczają się również dobra trwałe (meble, RTV i AGD), których sprzedaż detaliczna wzrosła o 12,9% r/r, co było 3 miesiącem wzrostów po prawie 2 latach spadków. Na plus była również sprzedaż w kategorii farmaceutyki i kosmetyki (5% r/r), tekstylia, obuwie i odzież (+6,7% r/r) oraz prasa i książki (1% r/r).

Źródło: GUS, opracowanie własne
W marcu sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przez Internet wzrosła o 13,1% r/r, wobec wzrostu o 5,2% r/r w lutym. Jest to zdecydowanie lepszy wynik niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (-1,8% r/r). Udział sprzedaży detalicznej przez Internet pozostał na takim samym poziomie jak przed miesiącem (9%), co jest wynikiem wyższym niż w marcu’24 (8%). Od kilku miesięcy 12-miesięczna średnia udziału sprzedaży detalicznej lekko rośnie i aktualnie wynosi 9%, podczas gdy jeszcze w listopadzie ta średnia wynosiła 8,8%.