Zakupy bez entuzjazmu 22 lipca 2025 r.
Czerwcowe dane o sprzedaży detalicznej były słabsze od oczekiwań, choć ciągle pokazują wzrost. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się o 2,2% r/r, zdecydowanie poniżej rynkowego konsensusu (3,9% r/r), jak i lekko poniżej naszej prognozy (2,4% r/r). Jest to spadek z poziomu 4,4% r/r przed miesiącem, a niższy odczyt częściowo wynikać może z mniejszej liczby dni handlowych w czerwcu br. (w ubiegłym roku Boże Ciało było w ostatnich dniach maja, natomiast w tym roku cały długi weekend był już w czerwcu). Po wyeliminowaniu czynników sezonowych zanotowano wzrost o 4,2% r/r i o 0,7% m/m. Bieżący wynik lekko schładza atmosferę w sprzedaży detalicznej, natomiast przy dobrych nastrojach konsumenckich (w czerwcu wskaźniki zarówno bieżącej jak i wyprzedzającej ufności konsumenckiej wzrosły), bieżący odczyt nie powinien zwiastować trwałego pogorszenia trendu sprzedaży detalicznej i spodziewamy się dobrego obrazu konsumenta w kolejnych miesiącach.


Źródło: GUS, opracowanie własne
Analizując poszczególne kategorie sprzedaży detalicznej w cenach stałych, uwagę zwraca spadek sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (-1,0% r/r). Na minus były również dobra z kategorii pozostałe (-4,0% r/r). Ponadto wyhamowała sprzedaż w kategorii motoryzacji do 7,7% r/r, która w ostatnich miesiącach rosła w tempie dwucyfrowym. Słabszy wynik niż przed miesiącem odnotowaliśmy w sprzedaży dóbr trwałego użytku – meble, RTV i AGD wzrosły o 10,2% r/r, wobec 18,9% r/r przed miesiącem. W miarę stabilnie wygląda sprzedaż w kategorii farmaceutyki i kosmetyki (5,8% r/r) oraz prasa i książki (1,9% r/r). Wzrost obserwujemy również w sprzedaży paliw (5,7% r/r wobec 4,9% r/r przed miesiącem), co mogło być powodowane m.in. startem wakacyjnych promocji na paliwa pod koniec czerwca, do których konsumenci przyzwyczaili się już od kilku lat.

Źródło: GUS, opracowanie własne
W czerwcu sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przez Internet wzrosła o 8,0% r/r, wobec wzrostu o 6,2% r/r w maju. Jest to wynik lekko gorszy niż w analogicznym okresie sprzed roku (11,8% r/r). Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w całej sprzedaży detalicznej kosmetycznie spadł o 0,1 p.p. do 8,7%, pozostając poniżej 12 miesięcznej średniej (9,1%), co jest typowe dla miesięcy letnich.