Konsument mocny w wakacje 25 sierpnia 2025 r.
Lipcowe dane o sprzedaży detalicznej pokazują dobrą kondycję polskiego konsumenta. W ubiegłym miesiącu sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się o 4,8% r/r, zdecydowanie powyżej konsensusu PAP (3,5% r/r) i lekko poniżej naszej prognozy (5,2% r/r). Jak widzimy, wakacje nie przesunęły zdecydowanej części wydatków na usługi, a uwagę zwraca sprzedaż dóbr konsumpcyjnych trwałych (meble, RTV i AGD), która wzrosła o 15,3% r/r, co może sugerować, że Polacy w wakacje zaczęli remontować i wykańczać mieszkania i domy. Po wyeliminowaniu czynników sezonowych, odnotowano wzrost o 4,4% r/r oraz stabilizację w ujęciu m/m. W kolejnych miesiącach dalej spodziewamy się dobrych wyników sprzedaży detalicznej, mimo hamującej dynamiki wynagrodzeń w gospodarce, ponieważ nastroje konsumentów w ostatnich miesiącach się poprawiają, a dodatkowo przed nami potencjalne obniżki stóp procentowych, które również powinny wspierać sprzedaż detaliczną, ze względu na niższy koszt kredytu oraz malejącą skłonność do oszczędzania.


Źródło: GUS, opracowanie własne
Patrząc na poszczególne kategorie sprzedaży detalicznej w cenach stałych, obserwujemy lekki spadek sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (-0,4% r/r). Na minus są również dobra z kategorii pozostałe (-5,5% r/r). W reszcie kategorii obserwujemy wzrosty, przy czym najbardziej rośnie sprzedaż mebli, RTV i AGD (15,3% r/r), tekstyliów, odzieży i obuwia (14,7% r/r). Solidne wzrosty po raz kolejny notują również dobra motoryzacyjne (10,7% r/r). Na plus jest również sprzedaż prasy i książek (3% r/r) oraz farmaceutyków i kosmetyków (4,9% r/r). O 0,7% r/r rośnie sprzedaż paliw, co jest najgorszym wynikiem od kilku miesięcy.

Źródło: GUS, opracowanie własne
W lipcu sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przez Internet wzrosła o 2,5% r/r, co jest wynikiem gorszym niż przed miesiącem (8,0% r/r). Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w całej sprzedaży detalicznej lekko spadł o 0,1 p.p. do 8,6%, pozostając poniżej 12 miesięcznej średniej (9,1%). Patrząc na porę roku, niższy udział sprzedaży przez Internet nie jest niczym niezwykłym.