Konsument na jesiennych zakupach samochodowych 25 listopad 2025 r.
Październikowa sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 5,4% r/r i zdecydowanie przebiła oczekiwania rynkowe (4,0% r/r), a także naszą – relatywnie wysoko ustawioną– prognozę (5,0% r/r). Po wyrównaniu sezonowym odnotowany został wzrost o 5,6% r/r oraz o 1,9% m/m. Daje nam to mocne wejście konsumpcji w ostatni kwartał 2025. Mając na uwadze wczorajsze dobre dane z przemysłu i budownictwa – 4Q’25 zapowiada się naprawdę dobrze. W okresie styczeń-październik’25 sprzedaż wzrosła o 4,3% w skali roku – chęć zakupową Polaków w ostatnim czasie widzimy również we wskaźnikach ufności konsumenckiej. Bieżący wskaźnik w ostatnich miesiącach rósł, a wraz z nim poprawiały się oceny możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. W październiku obserwujemy duże wzrosty w zakupach motoryzacyjnych a także w segmencie mebli, AGD i RTV, co pokazuje przesunięcie konsumpcji w stronę dóbr trwałych.

Źródło: GUS, opracowanie własne
Patrząc na poszczególne kategorie sprzedaży detalicznej w cenach stałych to właśnie motoryzacja jest dosłownie motorem napędowym w ostatnich miesiącach – w październiku wzrosła o 15,6% r/r, a od początku br. tylko trzy razy dynamika wzrostu była jednocyfrowa. Sporą zasługę mogą mieć tutaj chińskie samochody, które w ostatnich miesiącach stają się przebojem sprzedażowym, a nowe salony chińskich marek pojawiają się jak grzyby po deszczu. To swego rodzaju symbol nasilającej się ekspansji producentów z Państwa Środka na rynku europejskim, dodatkowo stymulowanej większymi barierami celnymi w USA. Dwucyfrowy wzrost odnotowaliśmy również w sprzedaży mebli, RTV i AGD (13,9% r/r), a wolniej rosła sprzedaż tekstyliów i odzieży (9% r/r), farmaceutyków i kosmetyków (5,6% r/r), paliw (4,7% r/r) i dóbr z kategorii pozostałe (2,4% r/r). Minimalnie urosła również sprzedaż żywności (0,6% r/r), a na lekkim minusie była prasa i książki (-3,3% r/r).

Źródło: GUS, opracowanie własne
W październiku sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przez Internet wzrosła o 8,6% r/r, wobec 8,8% r/r przed miesiącem. Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w całej sprzedaży detalicznej wzrósł do 9,3%, zauważalnie powyżej 12-miesięcznej średniej (9,1%). W listopadzie udział ten powinien się zwiększyć ze względu na czynniki sezonowe – po pierwsze szybko zapadający zmrok nie zachęca do wychodzenia z domu, a dodatkowo od połowy listopada obserwujemy już wyprzedaże Black Friday, które w ostatnich latach z jednego dnia pod koniec listopada przerodziły się w trwające nawet kilkanaście dni akcje promocyjne. To wszystko będzie w listopadzie wspierało całą sprzedaż detaliczną, a udział sprzedaży internetowej może wzrosnąć do dwucyfrowej dynamiki.