Konsument ciągle w formie 22 października 2025 r.
Mimo, że wrześniowa sprzedaż detaliczna w cenach stałych była lekko poniżej oczekiwań rynkowych (7,1% r/r), to przyspieszenie z 3,1% r/r w sierpniu do 6,4% r/r obecnie jest wynikiem dobrym. Wysokiej dynamice sprzyjała niska baza z poprzedniego roku, gdy południowa Polska zmagała się z wyzwaniami popowodziowymi. Po wyrównaniu sezonowym odnotowaliśmy wzrost o 4,9% r/r, jednakże w ujęciu m/m sprzedaż detaliczna była niższa o 0,6%. Cały bieżący rok do tej pory jest zauważalnie lepszy niż poprzedni: w okresie styczeń-wrzesień’25 odnotowaliśmy wzrost o 3,9% r/r, podczas gdy rok temu w analogicznym okresie było to tylko 2,6% r/r. Bieżące dane potwierdzają dobrą kondycję polskiego konsumenta i spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach sprzedaż detaliczna dalej będzie rosła. Dodatnia realna dynamika wynagrodzeń w dalszym ciągu powinna wspierać wydatki konsumpcyjne w kolejnych miesiącach, mimo tego, że wskaźniki ufności konsumenckiej w październiku przestały rosnąć i lekko spadły o ok. 2 p.p. w porównaniu do poprzedniego miesiąca (zarówno wskaźnik wyprzedzający jak i bieżący), choć oba wskaźniki były zdecydowanie wyżej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Źródło: GUS, opracowanie własne
Patrząc na poszczególne kategorie sprzedaży detalicznej w cenach stałych najbardziej odbiła sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (20,5% r/r). Na mocny plus były również dobra trwałe: meble, AGD i RTV, których dynamika wyniosła 16,1% r/r, co jest kolejnym miesiącem z rzędu z dwucyfrowym wzrostem. Ciągle na mocny plus jest również sprzedaż samochodów i części (15% r/r) oraz paliw (7,1% r/r). Lekki wzrost zaliczyła również sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków (4,4% r/r) oraz sprzedaż w kategorii pozostałe (3,3% r/r). Prawie bez zmian były dobra z kategorii żywności (0,2% r/r) oraz prasy i książek (0,1% r/r). Co warte odnotowania, we wrześniu, pierwszy raz od czerwca’21, obserwujemy wzrosty we wszystkich kategoriach sprzedaży detalicznej.

Źródło: GUS, opracowanie własne
We wrześniu sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przez Internet wzrosła o 8,8% r/r, co jest zauważalnym przyspieszeniem z 4,9% r/r przed miesiącem. Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w całej sprzedaży detalicznej wzrósł do 9,0% z 8,1% przed miesiącem, co jest wynikiem w okolicach 12-miesięcznej średniej (9,1%). W kolejnych miesiącach udział ten może się jeszcze zwiększyć – jest to zjawiskiem sezonowym i niczym niespotykanym w miesiącach jesienno-zimowych.