Sprzedaż detaliczna powyżej oczekiwań 21 marca 2024 r.
Lutowa sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 6,1% r/r po wzroście o 3,0% r/r w styczniu. Dane są zdecydowanie lepsze od konsensusu rynkowego, który wskazywał wzrost o 4,9% r/r. Nasza prognoza była lekko powyżej aktualnego odczytu (+6,7% r/r). Bieżący odczyt jest największym wzrostem od maja 2022 roku. Po wyeliminowaniu czynników sezonowych odnotowaliśmy wzrost na poziomie 2,9% m/m. Sprzedaż detaliczna zaczyna notować coraz to wyższe odczyty i naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będzie ona dalej rosła. Powinno się to wydarzyć ze względu na obserwowaną od dłuższego czasu poprawę nastrojów konsumentów a także na wysoką dynamikę realnych płac w gospodarce.
Źródło: GUS, opracowanie własne
Za wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w głównej mierze odpowiada zwiększony popyt na pojazdy samochodowe, motocykle i części (+26,6% r/r), paliwa stałe, ciekłe i gazowe (+13,4% r/r) oraz dobra z kategorii pozostałe (+23% r/r). Wzrosty odnotowano we wszystkich kategoriach oprócz: tekstylia, odzież, obuwie (-21,5% r/r) oraz meble, RTV, AGD (-5,2% r/r).
Źródło: GUS, opracowanie własne
W lutym dynamika sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 3,7% m/m, natomiast w ujęciu rok do roku wzrosła o 5,1%. Największe wzrosty odnotowaliśmy -podobnie jak w przypadku całej sprzedaży detalicznej - w kategorii: pojazdy samochodowe (+43,8% m/m i 26,7% r/r), natomiast najsłabszą dynamiką cechowały się dobra z kategorii: tekstylia, odzież, obuwie (-20,2% m/m oraz -9,7% r/r). Lutowy udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej wyniósł 8,6% (wobec 8,8% w miesiącu poprzednim). Jest to poziom zbliżony do średniego poziomu za ostatnie 12 miesięcy (8,7%) co może pokazywać, że sprzedaż detaliczna przez Internet osiągnęła punkt równowagi.