Konsument na fali 22 września 2025 r.
Wakacyjne miesiące pokazały ożywienie w sprzedaży detalicznej, które wpisuje się w prognozę mocnej konsumpcji prywatnej w całym 2025. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu zwiększyła się o 3,1% r/r, a więc w tempie wyraźnie wolniejszym niż w lipcu, kiedy to odnotowany został mocny wzrost o 4,8% r/r. Mimo to oceniamy, że ubiegły miesiąc był udany, a za słabszą dynamikę roczną odpowiada w dużym stopniu mniejsza liczba dni handlowych r/r czy też długi weekend. Po wyrównaniu sezonowym sprzedaż detaliczna w sierpniu rosła o solidne 0,7% m/m. We wrześniu układ kalendarza powinien już sprzyjać wynikom sprzedaży detalicznej, a do tego dojdzie efekt niższej bazy z powodziowego okresu ub. roku.


Bieżące dane wpisują się w perspektywę kontynuacji ożywienia konsumpcyjnego w drugiej połowie tego roku. W tym tonie wybrzmiewają również badania ankietowe nastrojów w gospodarstwach domowych – mniejsza obawa o sytuację gospodarczą w kraju, osobistą sytuację finansową i stabilizująca się inflacja zaprowadziły we wrześniu indeksy nastrojów konsumenckich GUS na poziomy najwyższe od wybuchu pandemii. Elementem nieznacznie tonującym optymizm co do perspektyw wydatków konsumpcyjnych jest szybciej od oczekiwań hamująca dynamika płac, choć warto zauważyć, że w ujęciu historycznym wciąż jest podwyższona.

źródło: GUS, opracowanie własne
Hamujące ożywienie w motoryzacji, rozkręcające się w wyposażeniu mieszkań. Sierpień przyniósł kontynuację dotychczasowych trendów w poszczególnych kategoriach. Nadal obserwujemy wyraźnie wzrostowe tendencje w obszarze motoryzacyjnym (9,4% r/r), choć dwucyfrowe dynamiki roczne powoli odchodzą do przeszłości. Tym niemniej wydatkom realnym w tym obszarze sprzyjają spadkowe tendencje cenowe. Spadające ceny wspierają także wzrost zakupów w segmencie odzieżowo – obuwniczym (18,9% r/r) i w przypadku artykułów związanych z wyposażeniem mieszkań (meble, rtv, agd 13,9% r/r). O ile jednak w motoryzacji dynamiki stopniowo hamują, to w ww. pozostałych dwóch obszarach obserwujemy stopniowe przyspieszanie. Poza tym okres wakacyjny i lepsza niż w lipcu pogoda sprzyjały większej sprzedaży paliw (6,1% r/r). Uwagę przykuwają natomiast spadki sprzedaży produktów żywnościowych, co częściowo może być związane z wysoką inflacją w tym segmencie (deflator przekracza 5% r/r od początku roku), a częściowo można objaśnić efektami bazy, a więc relatywnie dobrym ubiegłorocznym sierpniem.