Potrzebujesz szybko dostarczyć gwarancje bankowe kontrahentowi? Mamy dla Ciebie rozwiązanie: e-gwarancje!
Co to jest e-gwarancja?
E-gwarancja to gwarancja bankowa wystawiona w formie elektronicznej (plik PDF), podpisana bezpiecznym podpisem kwalifikowanym przez dwóch pełnomocników Banku. Zgodnie z przepisami prawa e-gwarancja jest traktowana na równi z gwarancją bankową w formie papierowej.
Zalety e-gwarancji:
- Bezpieczeństwo - gwarancja wystawiona w PDF i podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym zapewnia autentyczność oraz wyklucza możliwość dokonania zmian w dokumencie.
- Krótszy czas dostarczenia gwarancji - ekspresowe dostarczenie udzielonej gwarancji na wskazany adres e-mail Zleceniodawcy (celem przekazania Beneficjentowi) lub bezpośrednio do Beneficjenta
- Zamiana papieru na wersję elektroniczną - możliwość archiwizowania gwarancji w elektronicznym archiwum
- Zamiana podpisów manualnych na podpisy elektroniczne - prosta i bezpieczna weryfikacja podpisów elektronicznych. Kwalifikowanym dostawcą usług zaufania wydającym certyfikaty podpisu elektronicznego jest Krajowa Izba Rozliczeniowa (aplikacja Szafir)
W jaki sposób złożyć wniosek o gwarancję w formie e-gwarancji?
- W pierwszej kolejności należy potwierdzić z Beneficjentem, że akceptuje formę udzielenia gwarancji w formie elektronicznej (e-gwarancja) oraz ustalić sposób dostarczenia gwarancji.
- W Zleceniu udzielenia gwarancji jako formę wystawienia gwarancji należy wybrać opcję e-gwarancja.
Bank uzależnia decyzję o udzieleniu gwarancji bankowej od zdolności kredytowej firmy.
Jak Twój Kontrahent/Beneficjent może sprawdzić autentyczność e-gwarancji?
- bezpośrednio w pliku z e-gwarancją, którą otrzyma z Alior Banku lub od Zleceniodawcy w formacie sig-sig.pdf (pobierz instrukcję)
- w aplikacji Szafir - do pobrania na stronie KIR (pobierz instrukcję)
- za pośrednictwem swojego banku, który wyśle komunikat SWIFT na adres ALBPPLPW z prośbą o potwierdzenie autentyczności e-gwarancji