MiFID (skrót od Markets in Financial Instruments Directive) to Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie rynków instrumentów finansowych. Głównym celem Dyrektywy MiFID jest zapewnienie należytej ochrony Klientom oraz zapewnienie przejrzystości działań firm inwestycyjnych na rynku finansowym.
1) Klasyfikacja Klientów w zakresie transakcji skarbowych
Zgodnie z Dyrektywą MiFID, w celu zapewnienia właściwego poziomu ochrony Klientom, którzy zawierają transakcje skarbowe, Bank przypisuje jedną z trzech kategorii:
- Klient detaliczny,
- Klient profesjonalny,
- Uprawniony kontrahent.
Najwyższy poziom ochrony przysługuje Klientom detalicznym, zaś najniższy Uprawnionym kontrahentom. Ochrona polega w szczególności na:
- przekazywaniu Klientom określonych informacji wymaganych przez Dyrektywę MiFID. W szczególności informacje powinny być rzetelne, niebudzące wątpliwości i niewprowadzające w błąd, a także powinny obejmować stosowne wytyczne oraz ostrzeżenia o ryzyku związanym z inwestycjami w instrumenty finansowe,
- badaniu, czy dane produkty skarbowe są odpowiednie dla Klienta,
- stosowaniu w stosunku do Klientów określonych zasad postępowania uzależnionych od przypisanej kategorii.
Szczegółowe zasady dotyczące klasyfikacji stosowanej przez Alior Bank w zakresie transakcji skarbowych (Pobierz)
Klient może w dowolnym czasie wnioskować o zmianę kategorii. W tym celu powinien wypełnić wniosek wg wzoru stosowanego przez Bank:
2) Odpowiedniość transakcji skarbowych
Zgodnie z Dyrektywą MiFID Bank dokonuje oceny odpowiedniości oferowanych transakcji skarbowych, biorąc pod uwagę indywidualną sytuację Klienta.
W przypadku Klientów detalicznych Bank uzyskuje od Klientów informacje dotyczące ich wiedzy i doświadczenia w zakresie transakcji skarbowych, w postaci wypełnianego przez Klienta:
W przypadku transakcji zawieranych z Klientami profesjonalnymi, Bank uznaje, że dany Klient posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie w odniesieniu do danej transakcji oraz jest gotowy ponieść związane z nią ryzyko inwestycyjne. W związku z tym Bank uznaje, że wszystkie produkty skarbowe są dla Klienta odpowiednie.
Szczegółowe informacje na temat zasad badania odpowiedniości (Pobierz)
3) Informacje na temat Banku, zasad świadczenia usług oraz sposobu komunikacji z Klientami
MiFID zobowiązuje Bank do przekazania Klientom szczegółowych informacji na temat Banku oraz zasad świadczenia usług.
Informacja MiFID (Pobierz)
W przypadku niektórych dokumentów MiFID zobowiązuje również Bank do przekazywania ich Klientowi w określonej formie, tzw. "trwałego nośnika informacji". O ile Klient nie wskaże inaczej, nośnikiem tym jest dokument papierowy.
4) Informacje na temat zarządzania konfliktami interesów oraz zasad przyjmowania i przekazywania zachęt
Zgodnie z Dyrektywą MiFID Alior Bank jest zobowiązany do identyfikacji i zarządzania konfliktami interesów w zakresie usług maklerskich oraz do wprowadzenia regulacji dotyczących przyjmowania i przekazywania korzyści majątkowych i niemajątkowych od/dla podmiotów trzecich ("zachęt").
Informacja o konflikcie interesów (Pobierz)
5) Informacje na temat Polityki działania w najlepszym interesie Klienta
Bank podejmuje wszelkie uzasadnione działania w celu uzyskania najlepszych wyników dla Klienta, w związku z zawieraniem transakcji na instrumentach finansowych określonych w Dyrektywie MiFID. Zasady, którymi kieruje się Alior Bank zawierając transakcje skarbowe, zawarte są w:
Polityce działania w najlepiej pojętym interesie Klientów Banku w zakresie transakcji skarbowych (Pobierz).
Raporty z jakości wykonania transakcji.
Raporty dotyczące pięciu najlepszych miejsc wykonania transakcji
6) Informacja o kosztach związanych z zawieraniem transakcji skarbowych
- Przed podpisaniem Umowy Ramowej Klient otrzymuje „Informację o kosztach związanych z zawieraniem transakcji skarbowych”. W dokumencie tym podana jest maksymalna wysokość marż stosowanych przez Bank dla transakcji skarbowych.
- Szczegółowa informacja o wysokości marży na zawartej transakcji przekazywana jest Klientowi na Potwierdzeniu transakcji, nie później niż następnego dnia roboczego po jej zawarciu.
- Po zakończeniu roku kalendarzowego, Klienci otrzymują roczne zestawienie kosztów, zawierające wszystkie marże na transakcjach zrealizowanych w ciągu całego roku
7) Informacja o kosztach związanych z zawieraniem transakcji skarbowych (ex ante)
W celu zwiększenia przejrzystości wobec swoich Klientów i zapewnienia zgodności z art. 24 ust. 4 MiFID II (dyrektywa 2014/65/UE) oraz art. 50 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/565 Alior Bank S.A. ex ante udostępnia swoim klientom koszty i opłaty związanych z oferowanymi produktami i usługami oszacowane z dołożeniem wszelkich starań według dostępnych danych historycznych. W przypadku gdy w art. 50 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/565 przewidziano ograniczone stosowanie wymogów dotyczących ujawniania informacji oraz według zasady proporcjonalności, zgodnie z którą obowiązki są proporcjonalne do rodzajów produktów, Klientów i usług, Alior Bank S.A. dostarcza informacji na temat kosztów i opłat za pośrednictwem siatki taryfowej. Siatka taryfowa zawiera prawdopodobny poziom kosztów i opłat, jaki Alior Bank S.A. może zastosować do poszczególnych typów transakcji w normalnych warunkach rynkowych i jest aktualizowana co najmniej raz w roku.
Publikacja kosztów poza siatkami taryfowymi następuje, jeżeli Alior Bank S.A. pobiera opłaty wyższe niż prawdopodobny poziom ujęty w siatce, lub gdy klient żąda ujawnienia kosztów i opłat związanych z konkretną transakcją. Dla Klientów klasyfikowanych jako Klient Detaliczny, Bank przedstawia informacje o kosztach w Dokumentach Zawierających Kluczowe Informacje (KID), zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 1286/2014 (Rozporządzenie w sprawie PRIIP). Koszty i opłaty z tytułu pojedynczej transakcji są różnicą pomiędzy ceną notowanego produktu a jego wartością godziwą, ustalaną przez Alior Bank S.A. Wartość godziwa każdego produktu opiera się na możliwych do zaobserwowania parametrach rynkowych, założeniach wewnętrznego modelu wyceny, rezerwach, korektach wyceny i podstawowych kosztach udostępnienia produktu. Koszty i opłaty są składnikiem ceny sprzedaży powyżej wartości godziwej i stanowią zysk Alior Bank S.A. oraz zawierają koszty dodatkowe, takie jak koszty maklerskie, koszty dystrybucji i koszty licencji. Jeśli potrzebują Państwo więcej informacji na temat kosztów i opłat, prosimy o kontakt z Alior Bank S.A.
8) Rejestrowanie komunikacji z klientem
Bank nagrywa i przechowuje wszystkie rozmowy telefoniczne jak również komunikację sporządzoną za pośrednictwem elektronicznych urządzeń, które skutkują lub mogą skutkować zawarciem transakcji skarbowej. Bank przechowuje komunikację z klientami przez okres 5 lat, a w przypadku, gdy wymaga tego właściwy organ przez okres 7 lat. Przechowywana komunikacja jest udostępniana klientom na ich żądanie i może wiązać się z pobraniem opłaty.
9) Informacje o Alior Bank jako podmiocie systematycznie internalizującym transakcje skarbowe
- Podmiot systematycznie internalizujący to firma, która działa w sposób zorganizowany, częsty oraz systematyczny, zawiera transakcje na własny rachunek poza rynkiem regulowanym. Obowiązki podmiotu systematycznie internalizującego stosuje się tylko do instrumentów uznawanych za będące przedmiotem obrotu w systemie obrotu.
- Alior Bank działa jako podmiot systematycznie internalizujący transakcje, począwszy od 1 września 2018 r. na poniższych kategoriach aktywów:
Klasa Aktywów |
Podklasa |
Obligacje |
Obligacje Skarbowe (PD) |
- Alior Bank jako podmiot systematycznie internalizujący transakcje (SI) działa pod następującym kodem MIC (Market Identifier Code): SIAB
- Bank udostępnia Klientom swoje gwarantowane kwotowania transakcyjne, w odniesieniu do instrumentów finansowych zaklasyfikowanych jako instrumenty płynne, w zakresie których Bank spełnia kryteria SI. Sprawdź Gwarantowane Kwotowania Transakcyjne.
- Bank może aktualizować swoje kwotowania w dowolnym momencie. Ponadto może w wyjątkowych warunkach rynkowych wycofać swoje kwotowania.
- W celu zawarcia transakcji należy kontaktować się z dealerem, pod numerem telefonu, 22 531 93 00 w godzinach 8:30 – 17:00.
- Zasady, którymi kieruje się Alior Bank zawierając transakcje skarbowe jako podmiot SI transakcje znajdują się w Polityce handlowej.
W razie pytań lub wątpliwości, prosimy o kontakt:
- na adres e-mail: mifid@alior.pl
- z Infolinią Alior Bank S.A. (19 502 lub 12 370 70 00)